Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Berns ler över starten på modeveckan

Publicerad: 27 januari 2009, 15:18

Igår, måndag, gick startskottet för Fashion Week by Berns. Prinsessan Madeleine gav kunglig glans till invigningen och enligt marknadschefen Annika Frisch var intresset enormt.


Bilder från Rodebjers visning som öppnade veckan. Foto: Fashion Week by Berns

Fashion Week by Berns, inte att blanda ihop med Svenska Moderådets ”Stockholm Fashion Week”, startade på måndagen. Arrangemanget pågår i tre dagar. För andra gången i rad var Prinsessan Madeleine inblandad.

– Det är andra gången hon är med men första gången som hon kunde vara med på invigningen. Intresset var enormt. Dels för att hon var där, hon är en jättebra reklampelare för svenskt mode, men också för att vi jobbat hårt med pr mot utländska köpare och utländsk press. Dessutom börjar våra svenska designers komma ut på den internationella marknaden och det märks av, säger Annika Frisch, marknadschef på Berns.

Veckan fokuserar på modet för hösten och vintern 2009. För Berns handlar det dessutom om att nå ut internationellt.
– Vi är helt privatfinansierade och går enbart internationellt. Vi väljer ut varumärken som fungerar för export och vänder oss till utländska köpare och utländsk press. Det är den stora skillnaden mot Moderådet. De vänder sig främst till dem som jobbar mot den svenska marknaden. Vi välkomnar dem också men det är inte vår huvudmålgrupp.

Enligt Annika Frisch befinner sig cirka 300 personer från internationell press i Stockholm just nu för modeveckan.
– De flesta av dem kommer från Europa men det finns även representanter från USA, Shanghai, Dubai, Tokyo och Australien. Vi har jobbat hårt med pr för att nå dem. Först frågade vi de svenska varumärkena vilka marknader de var intresserade av och sedan bearbetade vi lokal press där.

För att locka hit dem står Berns till viss del för boenden och resor. Allt finansierat av Berns i samarbete med sponsorerna: Mercedes-Benz, Max Factor, Lufthansa och Telenor.

Hur mycket lägger ni på veckan?
– Sedan starten 2006 har vi nog lagt drygt 8 miljoner kronor. Det är en investering från Berns. Den största kostnaden var i uppstartsfasen då vi skulle bygga varumärket. Sedan har vi kunnat dra ner lite grann men det handlar om ungefär samma summa varje år. En del av pengarna kommer från sponsorerna men största delen står Berns för, säger Annika Frisch.

Hur stort är intresset från de svenska varumärkena?
– Stort. Vi har 100 procent av dem som vi vill ha med.

Under veckan kör Berns 24 visningar. Det är samma som i januari 2008 och något fler än på visningen på sommaren.
– Så är det alltid. Det är fler märken som har vinterkollektioner än sommarkollektioner.

Hur många svenska journalister är uppskrivna?
– Ett tiotal är krediterade, det är de främsta i Sverige. Övriga är krediterade via varje modemärke. Men som sagt, vårt fokus ligger på den internationella pressen.

Hur stor är veckan jämfört med andra i Europa?
– Omsättningsmässigt är vi fortfarande relativt små men sett till image är vi redan om Köpenhamn och upp och nosar på Berlin. Om man ser till intresset från pressen.

Känner ni av lågkonjunkturen?
– Nej, det gör vi inte. Modebranschen har inte drabbats mer än någon annan bransch. Exporten har ökat med 3 procent per år inom modebranschen och för det här evenemanget har intresset snarare ökat än minskat.

Nyheter för i år är bland annat ett samarbete med +46, som jobbar med nya designers, tre danska designers som visar i Sverige istället för hemlandet samt ett samarbete med tv-kanalen Star som kommer att bevaka flertalet av de olika deltagande designernas visningar.

Varför valde ni Star?
– Det är en kanal som är inriktad på högkvalitativt mode, nöje och livsstil. Många som är intresserade av mode tittar på Star, säger Annika Frisch.

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.