Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Bildpakt tjänar miljard åt skvallerpress

Publicerad: 8 november 2007, 12:22

De två brittiska kändismagasinen Hello! och OK! har sparat en bra bit över en miljard kronor på att sluta slåss om paparzzibilder. Det skriver Guardian på sina mediesidor idag.


Tidigare var kostnaden för en redaktionell sida i OK! mellan 550 000 och 700 000 kronor. Nu har den kostnaden sjunkit till runt 19 000 kronor, skriver Guardian. Liknande besparingar tros konkurrenten Hello! ha gjort.Orsaken till att kostnaderna har sjunkit så radikalt är att de två tidningarna har slutat att tävla om de hetaste kändisbilderna. Det första steget togs när de två tidningarna gick samman för att köpa de första bilderna på Elisabeth Hurleys bebis. Prislappen hamnade då på bara 1,4 miljoner kronor.Detta efter att budgivning hade gått helt över styr med en prislapp på över 14 miljoner kronor som resultat. Hello!s publisher Sally Cartwright vill inte ge någon summa på besparingarna av pakten, men konstaterar i Independent att priserna har sjunkit en hel del för alla kändisar utom de allra största kioskvältarna.

Tobias Rydergren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.