Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Bilfirma klandras för reklam om hållbar bil

Publicerad: 27 maj 2022, 08:19

En bilfirma kallade en hybridbil för ”hållbar”. Det går inte Konsumentverket med på och klandrar bilhandlaren. Enligt myndigheten riskerar reklamen att vilseleda konsumenten.


Ämnen i artikeln:

KonsumentverketKonsumentombudsmannenHållbarhet

Konsumentverket kritiserar en bilfirma i Göteborg för att i flera sammanhang på internet ha kallat en elhybridbil för ”hållbar”. Enligt Konsumentverket är det ett vagt miljöpåstående som kan vilseleda konsumenter om det inte preciseras och bevisas för alla miljöpåverkande delar i produktens livscykel.

LÄS OCKSÅ: Professorn: ”Hållbarhet har inte ett skvatt med kommunikation att göra” 

Enligt nyhetsbyrån Siren har firman har använt begreppet på webben och på Facebook i uttrycket ”hållbar utan räckviddsångest” om en ny bilmodell från MG.

I myndighetens bedömning skriver de att påståendet ”Hållbar utan räckviddsångest” är allmänt hållet miljöpåstående och enligt praxis ställs det höga vederhäftighetskrav för att få använda ett allmänt hållet miljöpåstående. Myndigheten skriver att påståendet 

Konsumentverket skriver i beslutet: ”mot bakgrund av att miljöargument i marknadsföring har ett betydande kommersiellt värde och eftersom det är svårt för konsumenten att kritiskt värdera och bedöma rimligheten i påståenden om produkters miljöfördelar”, och bedömer därför att reklamen strider mot god marknadsföringssed är vilseledande.

LÄS OCKSÅ: Nya globala riktlinjer om miljöpåståenden ska motverka greenwashing i reklam

Joakim Wedholm

Reporter

joakim.wedholm@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.