Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Bilkraschen som skakar byråerna

Publicerad: 3 december 2008, 22:49

Två av Sveriges viktigaste reklamuppdrag står på spel när amerikanska bilindustrin nu stöps om. – Vår främsta uppgift i nuläget är att marknadsföra och sälja, vilket vi kommer att fortsätta med oavsett ägare, säger nordiska GM-chefen Patrik Riese.


Illustration: Andreas Elgstrand

F&B:s vd Erik Sollenberg tror att Volvo har fortsatt förtroende för byrån.

En nybilsförsäljning som halveras. Amerikans­ka ägare som står på ruinens brant, beredda att sälja sina ”svenska” varumärken Volvo och Saab.
Oavsett vem som tar över som ny ägare kommer förutsättningarna för två kärnuppdrag i den svenska reklambranschen att förändras, ett par av de viktigaste kontona hos Sveriges två största byråer: Forsman & Bodenfors och Lowe Brindfors.
Lowe Brindfors  har det globala uppdraget för Saab, med ett fyrtiotal medarbetare och 20–25 procent av omsättningen knutna till kontot.
För Volvos del styrs den globala kommunikationen från USA. I april förra året vann Bostonbaserade Arnold  den globala byråupphandlingen för Volvo tillsammans med brittiska Nitro, i hård kamp med bland annat Fallon. Kontot värderades då till 150 miljoner dollar. 
Det har under hösten florerat uppgifter om att Volvo redan skulle vara på väg ut i en ny pitch på global nivå, som skulle få återverkningar i Sverige.
Men uppgifterna har till­bakavisats bestämt, ända upp till svensk vd-nivå. 
De senaste dagarnas ägardiskussioner har inte heller lett fram till någon förändrad syn på kommunikationsuppdraget för F&B:
– Nej, det sker inget för svenskt vidkommande, som är det enda som jag kan svara för, säger Bengt Junemo, reklamchef för Volvo.

– Vi fortsätter att marknadsföra och sälja, säger Patrik Riese, nordisk GM-chef.

Förtroendebevis
Erik Sollenberg, vd för F&B, vill inte kommenterar ägarbilden men ser sommarens flytt av Volvos egen inhousebyrå VPS till Forsman & Bodenfors som ett bevis på uppdragsgivarens förtroende för byrån.

Läs mer i pappersupplagan av Resumé nr 49

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.