Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Billigt mode segrade

Publicerad: 4 oktober 2010, 11:20

Lågprismode, paparazzi bilder på kändiskläder och mycket korta artiklar. Det är framgångsreceptet för People Style Watch som utsetts till Ad Age’s Magazine of the Year.


People Style Watch lär aldrig få pris för sin fina journalistik eller banbrytande design. Däremot lyckas Time Incs shoppingtidning öka sin upplaga och annonsintäkter i tider när alla andra föll handlöst.

Under American Magazine Conference, som nu pågår i Chicago, utsåg Advertising Age People Style Watch till årets magasin.

People Style Watch siffror talar för sig själva:

– Lösnummerförsäljningen under första halvan av 2010 ökade med 15 procent. Magasinsbranschen i stort tappade 5,6 procent i lösnummerförsäljning.

– Prenumerationerna ökade med 36,1 procent.

– Förra året förlorade de amerikanska magasinen i snitt en fjärdedel av sina annonssidor. People Style Watch ökade med en fjärdedel.

People Style Watch publisher Karin Tracy förklarar med att man mer och mer fokuserar på sin kärna: mode, prisvärt mode att köpa och ofta med vinkeln 100 plagg du kan köpa för under 100 dollar. Inga avvikelser och inga långa utläggningar. En ”feature” om stilettklackar på en och en halv sida anses som för lång.

– Vi ser annorlunda ut men det fungerar, säger hon.

Det tycker även annonsörerna som inte alls bara är lågbudget. Årets annonsuppgång kommer från varumärken som Marc Jacobs, Michael Kors, Levi's och DKNY.

– De har insett att tiderna har förändrats och för att nå konsumenterna måste man tänka annorlunda, säger Tracy.

Redaktören Susan Kaufman har alltid koll på läsarnas reaktion på innehållet. När man startade magasinet hade hon de vanliga kändisbilderna och kändisreportagen i tidningen.

– Med tiden blev det tydligt att de här kändisreportagen var de som intresserade läsarna minst. Efter fyra fem nummer sa ja till mig själv ”Varför gör vi det här? Läsarna gillar ju det inte. Varför inte använda paparazzibilder på kändisar i sina vanliga kläder och inte kläder som vi klär upp dem i? Vi behöver inte vara som alla andra”

Hon har även lärt sig att läsarna helst vill ha korta sammanfattningar av vad som finns att modeshoppa just nu. Med betoning på korta sammanfattningar.

– Som redaktörer får vi redigera mycket ”fashion noise”.

För att bättre förstå vad läsarna vill ha brukar Kaufman fråga assistenterna om deras åsikt över innehållet.

– Jag vill komma åt verkligheten när de andra modemagasinen bara isolerar sig.

Ad Age’s Magazine of the Year

Ad Age’s lista premierar lönsamhet, varumärkesutveckling och kommersiella framgångar. Noterbart är att tre matlagningstidningar finns på topplistan, Bonniers Parenting finns på en sjätteplats och rabulisten Vice numera som vilken mediekoncern som helst.

1 People Style Watch

2 The Atlantic

3 All You

4 Cooking Light

5 Food Network Magazine

6 Parenting Early Years/ Parenting School Years

7 Harper's Bazaar

8 Elle Decor

9 Vice

10 Wired

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.