Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Bilradiolyssnandet ökar

Publicerad: 8 november 2007, 12:21

Det svenska radiolyssnandet minskar något i RUAB:s senaste mätning. Ett undantag är Sveriges Radios P1. Samtidigt tappar den kommersiella radion viktiga morgonlyssnare. (UPPDATERAD)


Förändringarna är små i RUAB:s senaste mätning av det svenska radiolyssnandet. Det totala lyssnandet minskar med 3 procent. Nu lyssnar 75,7 procent av svenskarna i åldern 9-79 år på radio under en genomsnittlig dag.Fördelningen mellan public service och kommersiell radio ligger i huvudsak fast. I den senaste mätningen har Sveriges Radio en marknadsandel på 64 procent mot privatradions 29. I de kommersiellt viktiga åldersgrupperna 9-19 respektive 20-34 år är privatradion överlägset störst med lyssnarandelar på 48,3 respektive 45,5 procent. SR:s andelar i målgrupperna ligger på 16 (9-19) respektive 38 procent (20-34).Privatradions chefslobbyist, Radioutgivarnas vd Christer Jungeryd, gläds särskilt åt att bilradiolyssnandet ökar enligt RUAB. Lyssnandet i bilen har ökat stadigt sedan 1998, från 23,8 procent i den första rapporten till 28 procent i den senaste rapporten.- Det är en positiv trend för privatradion. Det visar att vi kan vara på väg mot ett mer amerikanskt lyssnarmönster, säger Jungeryd.Räckvidd hela populationen 9-79 år(22/7-29/9 2002)Kanal/nätverk RäckviddP1 11,3 %P2 1,7 %P3 10,4 %P4 34,7 %Mix Megapol 6,9 %NRJ 6,6 %RIX FM 10,0 %Fria Media 4,9 %City 3 3,9 %Räckvidd populationen 9-19 år(22/7-29/9 2002)Kanal/nätverk - RäckviddP1 1,2 %P2 0,4 %P3 8,8 %P4 7,1 %Mix Megapol 9,2 %NRJ 16,2 %RIX FM 16,4 %Fria Media 6,5 %City 3 4,0 %Räckvidd populationen 20-34 år(22/7-29/9 2002)Kanal/nätverk - RäckviddP1 4,0 %P2 0,6 %P3 21,6 %P4 17,7 %Mix Megapol 9,8 %NRJ 10,2 %RIX FM 17,0 %Fria Media 8,0 %City 3 8,2 %Räckvidd populationen 35-49 år(22/7-29/9 2002)Kanal/nätverk - RäckviddP1 10,6 %P2 1,5 %P3 12,2 %P4 34,4 %Mix Megapol 10,3 %NRJ 5,3 %RIX FM 11,6 %Fria Media 6,5 %City 3 5,0 %

Robert Svensson

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.