Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Nyheter
Publicerad: 21 december 2010, 08:29
Medieinvesteringarna, via Sveriges Mediebyråers medlemmar, låg i november 18 procent högre än samma månad förra året. Vinnarna är bio, utomhus och TV.
Idag släpptes Mediebyråbarometern för November månad. Vinnarna är bio, utomhus, TV och landsortspress som samtliga utvecklats bättre än den totala marknaden.
Bio ökade med 36 procent, utomhus med 27 procent, TV med 25 procent samt landsortspress med 21 procent jämfört med november månad 2009.
− Att mediekategorin TV har högre siffror än normalt denna månad kan bero på att det var fem måndagar i november vilket främst påverkar TV som kategori, säger Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer i en kommentar.
Radio är den mediekategori som under november månad 2010 tappat en hel del (-15 procent) jämfört med samma period 2009, då kategorin radio i gengäld hade en mycket stark månad.
Totalt förmedlades under november 1,4 miljarder kronor.
Mediekategorier som ökar i november 2010:
Bio 36 procent
Utomhus/Trafikreklam 27 procent
TV 25 procent
Landsortspress 21 procent
Populärpress 17 procent
Internet 16 procent
Kvällspress 15 procent
Storstadspress 14 procent
DR/Annonsblad 13 procent
Sök 7 procent
Fackpress 7 procent
Mediekategorier som minskat i november 2010:
Radio -15 procent
Övrigt -27 procent
Tero Marjamäki