Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Bio, utomhus och TV ökar mest

Publicerad: 21 December 2010, 08:29

Medieinvesteringarna, via Sveriges Mediebyråers medlemmar, låg i november 18 procent högre än samma månad förra året. Vinnarna är bio, utomhus och TV.


Idag släpptes Mediebyråbarometern för November månad. Vinnarna är bio, utomhus, TV och landsortspress som samtliga utvecklats bättre än den totala marknaden.

Bio ökade med 36 procent, utomhus med 27 procent, TV med 25 procent samt landsortspress med 21 procent jämfört med november månad 2009.

− Att mediekategorin TV har högre siffror än normalt denna månad kan bero på att det var fem måndagar i november vilket främst påverkar TV som kategori, säger Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer i en kommentar.

Radio är den mediekategori som under november månad 2010 tappat en hel del (-15 procent) jämfört med samma period 2009, då kategorin radio i gengäld hade en mycket stark månad.

Totalt förmedlades under november 1,4 miljarder kronor.

Mediekategorier som ökar i november 2010:

Bio                                          36 procent
Utomhus/Trafikreklam            27 procent
TV                                          25 procent
Landsortspress                      21 procent
Populärpress                         17 procent
Internet                                 16 procent
Kvällspress                           15 procent
Storstadspress                     14 procent
DR/Annonsblad                    13 procent
Sök                                        7 procent
Fackpress                             7 procent

Mediekategorier som minskat i november 2010:
Radio                                   -15 procent
Övrigt                                   -27 procent

Tero Marjamäki

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.