Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Bjässar går samman – skapar nya standarder för riktade annonser

Publicerad: 5 Augusti 2020, 07:39

Initiativet Partnership for Responsible Addressable Media ska utveckla nya standarder för att främja och skydda digital annonsering.


Ämnen i artikeln:

Digital

Det är bland annat targeting, mätning och konsumenters integritet man ska jobba fram nya standarder för. Detta efter år med flera inskränkningar på digital annonsering, som GDPR och utfasningen av tredjepartscookies. 

De bolag som är involverade i initiativet är:

Ford, GM, IBM, Procter & Gamble och Unilever,
4A, ANA, IAB, IAB Tech Lab, Network Advertising Initiative och World Federation of Advertisers,
Universal McCann, Publicis Media Adobe, MediaMath, Trade Desk och NBCUniversal.

– Initiativet skapades för att fungera som ett samarbetsforum för att vår bransch ska kunna säkerställa standarder som skyddar integritet, ger en konsekvent och effektiv ram för annonsörer och berikar konsumentupplevelsen, säger Bill Tucker, executive vice president på ANA, enligt Adweek.

Initiativet består av fyra arbetsgrupper:

Affärsmetoder
Tekniska standarder
Integritet, policy och juridik
Kommunikation och utbildning.

Satsningen kommer efter att regeringen i USA har börjat titta på hur den kan få slut på hur konsumentdata hittills använts för att rikta annonser. I fredags skickade tio medlemmar av kongressen ett brev till FTC (USA:s motsvarighet till Konsumentverket) där de uppmanade till en undersökning av hur data på amerikaner samlas in utan dessa individers samtycke eller vetskap.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Ämnen i artikeln:

Digital

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.