Nyheter
Björn Engström går in som investerare i startup: ”Mindre företag har sällan resurser att bygga en analysavdelning”
Publicerad: 16 maj 2022, 07:55
Foto: Nina Karlsson. COULOIR Film AB
Björn Engström meddelade i början av året att han lämnar Forsman & Bodenfors för att helhjärtat jobba med startups. Nu går han in i SaaS-bolaget Brain Nordic.
Efter 33 år på Forsman & Bodenfors har Björn Engström lämnat reklambranschen och blivit investerare. I en helgintervju med Resumé berättade han om planen och sade då att:
– I en styrelse behöver man ha ett holistiskt perspektiv, man måste se helheten. Man får jaga in investerare och kapital, få investerarna att tro på företagen. Kommunikationsstrategi är min specialkompetens, men det är väldigt lite av det jag sysslar med nu. Jag bollar ständigt med vd och ledning för att hitta rätt riktning framåt. Till skillnad från styrelsearbete i traditionella bolag innebär det i en startup att man behöver vara närvarande hela tiden.
Nu går han alltså in som investerare i Brain Nordic, där han också kommer vara senior rådgivare.
– Många företag behöver bli mycket mer datadrivna, och det gäller inte minst startups. Det kan vara helt avgörande för att lyckas. Men mindre företag har sällan resurser att anlita konsulter eller bygga upp en egen analysavdelning internt. Så här kände jag direkt att Brain Nordic verkligen skulle kunna göra skillnad, kommenterar han i ett pressmeddelande.
Brain Nordic är en analys- och marknadsföringsplattform och bygger på en slags prenumerationsmodell.
– Det är kanske lite ovanligt med en reklamkreatör som brinner för siffror och statistik, men jag är övertygad om att all bra marknadsföring utgår från kunskap och djupa insikter om de målgrupper som man kommunicerar med, fortsätter Björn Engström.
Brain Nordics vd, Martin Bergqvist, delar bilden av att marknadsföringen behöver förenklas och förankras i data.
– Jag är väldigt glad över möjligheten att få arbeta med en så erfaren person som Björn Engström på strategisk nivå. Vi fann varandra med en gång när det gäller behovet att göra företag mer datadrivna och förenkla marknadsföringen, men också i frågor kring personlig integritet och ökad transparens. Många av våra kunder upplever i dag medievärlden som svart låda där man inte riktigt vet vad man får och vad det är man faktiskt köper, säger han.