Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Nyheter

Björn Owen Glad: "Jag skriver en bok om sanning och marknadsföring"

Publicerad: 23 Juli 2019, 11:51

Björn Owen Glad på Spoon, svarar på Resumés sommarfrågor.

Foto: Press

Björn Owen Glad, grundare av Spoon-bolaget StoryCo och ordförande i Månadens kampanj, avslöjar i Resumés sommarenkät att han skriver på en bok. Dessutom sorterar han leksaksbilar, läser om den mörka sidan av datainsamling – och filtrerar bort det oviktiga.


Ämnen i artikeln:

MarknadsföringContentSpoonSommar

Vad gör du i sommar?
– Jag sorterar leksaksbilar, plockar kantareller, badar bastu, spelar fotboll och badar. En helt vanlig semester genom landet med små barn helt enkelt. Barn är förbaskat bra på att skapa distans till det som är vardag resten av året.

– I år inledde jag dock semestern med några dagar i Almedalen. De flesta i vår bransch är ju där med ett uppdrag, men det är oerhört befriande att vara där på helt eget bevåg. Det är nog först då man verkligen kan förstå hur viktig den där veckan är för samhällets utveckling.

Vad läser du i hängmattan?
– I sommar läser jag bland annat Mattias Beijmos "De kan inte stoppa oss" – och det tycker jag att de flesta i vår bransch borde göra. Den visar på ett mörkt och vidrigt sätt upp baksidan av all den data som vi till vardags så gärna samlar in och gör affärer av. Det finns starka krafter och stora företag som vill tysta Mattias Beijmo, men det är vår förbannade skyldighet att lyssna på det han berättar.

Vad lyssnar du på?
– Så här i semestertider har jag bytt ut alla jobbrelaterade poddar mot Håkan Nessers "De vänsterhäntas förening". I bilen blir det en besynnerlig blandning av barnmusik, reggae och sommarprat, beroende på vem som i stunden har bäst förhandlingsläge och högst röst.

Hur mycket hänger du med i vad som händer i kommunikationsbranschen under sommaren?
– Inte mycket alls. De här veckorna fungerar som ett filter som sorterar bort det oviktiga. Om något verkligt viktigt händer i juli så lär vi nog prata om det hela hösten. Men det är inget jag skulle sätta en slant på.

Vad ser du mest fram emot i höst?
– För StoryCo:s del ser jag fram emot att vår ambitiösa utbildningsplattform kommer färdigställas under senhösten. Vi kommer då erbjuda ett kunskapsinnehåll och ett medlemsvärde som saknar motstycke, både här hemma och internationellt.

– För egen del ser jag väldigt mycket fram emot att tala på ett antal internationella konferenser och testa några nya idéer som utgör stommen i en kommande bok.

Vad är det för någon bok?
– Den handlar om ärlighet och sanning. Och marknadsföring förstås. Jag har fått höra sedan 2014 att jag borde skriva en bok om content marketing. Men det har känts ointressant. Det finns många som har skrivit bra om det redan. Min bok – om man nu ska kalla det en bok – är snarare en samling av texter som jag skrivit, men sällan publicerat under de senaste sju åren. Det är reflektioner, åsikter, erfarenheter och insikter i en salig blandning. Den röda tråden är hur marknadsförare måste vara ärliga mot varumärket, ärliga mot sin publik och lita på sin magkänsla.

När släpps den?
– Ambitionen är att den ska släppas under våren 2020. Det får bli mitt vaga svar.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.