Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Björn Rietz

Publicerad: 14 april 2011, 10:19

Björn Rietz, som lämnat jobbet som kreativ ledare på Gyro HSR för att bli MediaMarkts nya creative director.


Björn Rietz

Varför tar du jobbet?
– Jag blev tillfrågad. Det var inte något jag hade väntat mig. Vi på Gyro var med i pitchen och föll på mållinjen. Jag gillar den här typen av företag och har hållit ögonen på MediaMarkt. Det här företaget expanderar något fruktansvärt i Sverige.

Hur fick du jobbet?
– Jag fick ett samtal i onsdags och var där i torsdags. Jag slutade på Gyro i fredags och sitter i bilen på väg till MediaMarkt nu (måndag reds. anmärkning).

Lämnar du den traditionella byråvärlden för gott nu?
– Det är tillfälligheternas spel. Jag hade inga avsikter att lämna Gyro. Nu dök den här chansen upp och i min ålder är det fantastiskt att få jobba med en enskild kund och utveckla deras koncept.

Kommer Peter Antoine fortsätta att figurera i MediaMarkts kampanjer?
– Det är egentligen för tidigt att säga. Vi har just börjat jobba med ett nytt koncept som kommer under hösten, men jag skulle inte bli förvånad om hans roll blir begränsad.

Vad är det som är så spännande med MediaMarkt och hemelektronikbranschen?
– Det är striden mellan aktörerna som fascinerar mig, priskriget. Men det går inte att kommunicera priserna in absurdum. Det måste till något annat, ett nytt sätt att kommunicera för att bryta igenom bruset. Min analys av marknaden är att ett av företagen kommer att försvinna inom ett par år. Det kommer inte att bli MediaMarkt.

MediaMarkt kommer att öka sina medieinvesteringar under 2011. Hur kommer detta att märkas?
– Det blir intensivare. Min roll blir att se till att den reklam som levereras får en annan själ, en ny tonalitet. Även om reklambranschen tycker MediaMarkts marknadsföring är skräp så tycker jag att de gjort ett bra jobb. På mindre än fem år har de tagit en plats som summer två. Det står i princip mellan oss och ElGiganten. 

Vilken är din favorit bland elektronikprylarna?
– Ska man vara politisk korrekt så får det bli tvättmaskinen. Annars gillar jag musik, då får det bli en schysst stereoanläggning. Just nu behöver vi en ny diskmaskin eftersom vår nuvarande har gått sönder efter 13 år.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.