Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag04.03.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Björn Ståhl

Publicerad: 24 Augusti 2009, 07:49

Björn Ståhl, creative director på Ogilvy, både du och byrån får toppbetyg i The Big Won Report.


Ämnen i artikeln:

Björn StåhlOgillvy

Björn Ståhl, creative director på Ogilvy.

– Det känns otroligt hedrande och roligt att få vara med i sådana här sammanhang.

Vad har The Big Won Report för status?
– I Sverige är det en rapport som inte är lika känd som den är utomlands. Den är tung utomlands, absolut i England.

Du rankas som världens nionde bästa cd.
– Det är så klart en overklig känsla, man kan fråga sig om jag någonsin kan bli bättre än det. Jag trodde faktiskt inte att det var sant när jag fick veta det. Särskilt med tanke på att det är några av världens mest framgångsrika cd:ar på listan.

Men det var inte bara dig det gick bra för på listan?
– Nej, det var flera stycken andra som tog sig in på listan. Jag är jävligt glad för alla anställda som är med på listan. De har slitit hårt och det här betyder mycket för dem.

Sverige representeras nästan bara av Ogilvy. Kan du förklara det?
– Det beror bland annat på den framgångsrika FN-kampanjen som vi gjorde för att samla in peng­ar till de lidande i Georgien och att sätta Georgienkonflikten på kartan. Vi har vunnit det mesta med den, Eurobest, Cannes, guldägg och fått nomineringar i D & AD. Vi vann Merit award i The One Show. Det är i de tävlingarna som vi har tävlat med den hittills.
Men det är inte bara den kampanjen det handlar om utan också om WWF som vi fick silver med i LIA Awards.

Räknas Ogilvy som en kreativ byrå nu?
– Det är en svår fråga. I nätverket har vi definitivt etablerat oss i den kreativa framvagnen, det märks med tanke på de förfrågningar vi får i nätverket. I Sverige kan bara andra avgöra om vi är kreativa, inte vi.

När vinner ni priser med nästa stora Ogilvykampanj?
– Jag hoppas en hel del på kampanjen som vi har gjort för Östermalmshallen som var ute i somras, den hoppas jag vinna priser med. Vi gör också stora projekt med våra stora uppdragsgivare som jag är spänd inför.

Fotnot: Fler svenska framgångar i The Big Won Report: Top creative directors: 9. Björn Ståhl, Ogilvy Stockholm. Top copywriters: 3. Björn Persson, Ogilvy Stockholm, 8. Mikael Ström, Ogilvy Stockholm. Top art directors: 5. Attila Kiraly, Ogilvy Stockholm. Top digital art directors: 5. Robert German, Goss. Top account hand­lers: 5. Carmen Recarey, Ogilvy Stockholm, 7. Kristina Mullersdorf, Ogilvy Stockholm, Top agencies across all media and all categories: 9. Ogilvy, Stockholm. Se hela rankningen på www.thebigwonaccess.com.

Claes de Faire

Ämnen i artikeln:

Björn StåhlOgillvy

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.