Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

onsdag21.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

”Bloggen blev en katalysator för utvecklingen”

Publicerad: 30 december 2013, 20:17

Olle Lidbom.

Foto: Resumé.

Olle Lidbom var med när det svenska bloggandet föddes för tio år sedan. Det revolutionerade det svenska medielandskapet.


Ämnen i artikeln:

Olle LidbomPressen under press

I dag är Olle Lidbom webbyrå-vd, medieanalytiker och kommentator. För tio år sedan startade han bloggen Vassa Eggen som då handlade om lite allt möjligt men mycket om medier. Några år senare var det Sveriges mest initierade tidskriftsblogg.

2004 var bloggen ett nästan okänt mediefenomen i Sverige. I USA var bloggen på väg att bli etablerad efter presidentvalet vilket hade väckt intresset bland några svenska skribenter. Bloggen var på uppgång.

– Jag var med vid det första bloggforumet där Sverige alla bloggare samlades hos IDG på Karlbergsvägen.

Där fanns bland annat P.J Anders Linder, Per Gudmundsson, Hans Kullin och Jonas Söderström.

– Men alla kunde samlas i ett rum.

2004 bloggade de flesta om politik och internet.

– Jag var nog först med att blogga om andra medier.

Om bloggarna var förlängda ledarsidor 2004 så blev det mer kulturjournalistik under 2005.

– Expressen startade sin kulturblogg och Sigge Eklund, då författare, startade sin blogg som drog extremt mycket trafik. Hans litterära blogg var någonting nytt.

– Och om man var yngre och inriktad på kulturjournalistik så skulle man följa Diagnos.dk som drevs av Karin Olsson, Björn af Kleen och Joakim Borda Pedreira.

Hur förhöll sig bloggarna till traditionell media?
– P.J Anders Linder var ju politisk chefredaktör på Svenska Dagbladet och en av de första bloggarna. Han var nyfiken och såg möjligheterna.

Ganska snart började de traditionella tidngssajterna att anpassa sin publicering. Tidigare hade de flesta kopierat hur man publicerade på papper med få uppdateringar, prioriterade "viktiga" nyheter och med relativt anonyma skribenter.  Med etableringen av bloggar anpassade de traditionella medierna sina strukturer. Nyheterna lades upp kronologiskt, i artiklarna började man länka, rss-tekniken blev et konventionellt verktyg och tidningarna öppnade upp för kommentarer. Skribenterna profilerades hårdare  och blev mer personliga.

– Twingly var också viktigt och man kunde se direkt vem som hade bloggat om artikeln.

Våren 2006 kom nästa bloggvåg. Det var valår och laddat med skandaler. Där politiska motståndare smutskastas på bloggar. Vilket resulterade i en backlash för bloggandet.

– Det nya var att bloggandet började användas som ett politiskt verktyg.

Året därpå fick modebloggarna sitt genomslag. En glamourprinsessas Dagbok (Karolina Lassbo) hade varit populär ett tag men nu drog bloggar som Style by Kling och Blondinbella en publik på hundratusentals unika besökare i veckan.

Dagstidningarna såg att de unga läste bloggar och därför började kvällstidningarna och Metro bygga upp egna bloggplattformar. Antalet bloggar växte till hundratusentals.

Med rekryteringen av Alex Schulman till Aftonbladet fick bloggandet sin första superstjärna. Bloggar hade blivit en självklar arena där traditionell media kunde rekrytera nya medarbetare.

– Man kunde se ett skifte i medieklimatet.

Mediehusens krav på att kunna publicera bloggar tvingade fram en teknikutveckling. Det ledde i sin tur till att publiceringsverktygen utvecklades och kostnaderna för tekniken minskade. Vilket öppnade upp för flera och nya medieaktörer på nätet.

– Bloggen blev en katalysator för utvecklingen.

Men i dag har bloggarna inte längre en omdanande effekt som i slutet av 00-talet.

– Även om den inte upplevs lika viktig i dag har bloggen tillfört ett nytt läsarperspektiv och personifierat journalistiken.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.