Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Bokmässan bryter med Valentin & Byhr

Publicerad: 13 november 2008, 14:23

I september vann Bok- och biblioteksmässan förstapris i Månadens Print med kampanjen ”Ge aldrig upp” som var framtagen av reklambyrån Valentin & Byhr. Nu bryter Bokmässan med byrån.


Bokmässan. Foto: Arba Kokalari

Varför säger ni upp samarbetet?
– Vi har jobbat med dem i fem år nu och det kan vara bra att byta byrå ibland. Det handlar inte om att vi skiljs med några hårda ord, säger Birgitta Jacobsson Ekblom, informationschef på Bok & Bibliotek i Norden.

Bok- och biblioteksmässan började samarbeta med Valentin & Byhr för fem år sedan. Samarbetet inleddes efter att de följt med copyn Johan Brink då han bytte från Jerlov till Valentin & Byhr.
– Vi kom in på Valentin genom att vi jobbade med Körbergs så gick de samman med Jerlov. När Johan sedan gick vidare följde vi med.

Bok- och biblioteksmässan har nu bjudit in sju byråer till en pitch som förhoppningsvis ska vara klar i slutet av november.
– Vi har gått ut ganska allmänt nu. Målet är att samarbetet ska påbörjas första januari, säger Birgitta Jacobsson Ekblom.

Vad är det ni söker?
– Någon som kan förmedla vad Bokmässan står för, vilket är en av de största mötesplatserna i landet, ett av de största kulturevenemangen och ett av de största medieventen i landet. Vi ser över hela vår marknadsföring. Vi vill bland annat hitta nya sätt att uttrycka oss. Vi tittar på nya medier och mer på webben. Vi skulle vilja ha en lite mer interaktiv sajt. Vi vill få in olika typer av förslag.

Med Valentin & Byhr har fokus legat på print även om byrån också gjort en del webb åt Bokmässan. En del av arbetet har också gjorts inhouse av Anna Wirsén, grafisk formgivare.

Kommer ni att satsa mer eller mindre pengar nu?
– Det får vi se. Vi har i huvudsak haft ett samarbete med Valentin som rör kampanjer i fackpress och dagspress samt vid sidan om det en del andra projekt. Inför den här pitchen har vi även bett byråerna titta på webben samt hur vi kan jobba mot våra målgrupper. Vi är inte ett företag som har en jättestor marknadsföringsbudget, samtidigt når vi ut till många. Vi får se vad som presenteras helt enkelt.

Valentin & Byhr tycker att det är tråkigt att tappa kunden.
– Det är självklart tråkigt. Jag har jobbat med dem i cirka sju år (var på Jerlov tidigare reds. anm) och det har varit en rolig och bra kund. Vi har fått en del nomineringar till Guldägget samt vunnit en del andra tävlingar. Nu senaste vann vi i Månadens Print med en riktigt bra kampanj. Det är som sagt tråkigt men man kanske ska sluta när man är på topp, säger Magnus Tengby, creative director på Valentin & Byhr.

Johan Brink jobbar idag på reklambyrån Hundra. Är de en av byråerna i pitchen?
– Ja, fast det är inte det vi utgått ifrån. Vi har utgått från byråer som vi tycker gör ett intressant arbete, säger Birgitta Jacobsson Ekblom. I övrigt vill hon inte nämna vilka byråer som är med i ptchen.

Är du anledningen till att Hundra är med i pitchen?
– Ja, så kan det nog vara. De har varit i kontakt med både mig personligen och med byrån, säger Johan Brink.

Vad tror du om era chanser att ta hem pitchen?
– Svårt att svara på. Det är sju byråer med och jag vet inte vilka de övriga är.

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.