Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Nyheter
Publicerad: 26 september 2008, 08:10
Parenting, Babytalk – och nu även Working Mother. Bonnier utökar sin portfölj i USA. Köpet av Working Mother Media är det första sedan Bonniers USA-division bildades efter Time Warner-affären.
I början av 2007 köpte Bonniergruppen 18 tidskrifter av det amerikanska förlaget Time Inc för cirka 2 miljarder kronor. I paketet ingick tidskrifter som Parenting, Babytalk, Field & Stream och Ski Magazine.
Bonniers vd Jonas Bonnier har tidigare sagt att målet är att få USA-divisionen att växa genom uppköp och köpet av Working Mother Media är ett led i arbetet att utöka med fler titlar inom föräldra- och familjetidningssegmentet.
Working Mother Media är mest känt för Working Mother Magazine som kommer ut åtta gånger per år, med en upplaga på över 800 000 exemplar. WMM:s grundare Carol Evans stannar kvar som ansvarig för bolaget.
Terry Snow, vd för Bonnier i USA, säger i en kommentar att Working Mother passar väl in i Bonniers USA-portfölj.
– Vi har redan två av landets ledande titlar för mammor i Parenting och Babytalk, så köpet av Working Mother Media gör att vi stärker vår position på mamma-området och annonsörerna erbjuds det mest omfattande urvalet av plattformar för att nå den konsumentgruppen, säger Terry Snow.
Magnus Helander