Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Nyheter
Publicerad: 3 oktober 2011, 05:06
Bonniers forsätter sin amerikanska expansion. Nu har man köpt motorcykeltidningen Cycle World från förlagsjätten Hearst.
Hearst har tidigare i år köpt upp en rad amerikanska titlar, plus publiceringsrättigheterna för amerikanska Elle från franska Lagardere.
Men allt i affären intresserade inte Hearst. Motorcykeltidningen Cycle World med en kontrollerad upplaga på 240 000, vilket är en tillbakagång på 15 procent jämfört med 2010, var för liten för Hearst portfölj. Förlaget har storsäljare som Good Houskeeping med upplaga på 4,3 miljoner exemplar och Cosmopolitan med upplaga på 3 miljoner.
Därför sålde Hearst den 49 år gamla motorcykeltidningen till Bonniers Corp som byggt upp sin katalog med små nischade tidningar sedan 2007.
– Vi utmärkerr oss genom att serva en passionerad publik med specialintresse. Därför är Cycle World ett strategiskt förvärv, sa Bonnier Corps vd Terry Snow i ett uttalande