Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

onsdag21.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Bonnier Tidskrifter backar kraftigt

Publicerad: 27 juni 2013, 12:55

Mats Carleson, vd Bonnier Tidskrifter.

Foto: Andreas Elgstrand.

Förlaget Bonnier Tidskrifter har haft ett kämpigt år. Omsättningen landar på drygt 1,1 miljarder kronor, vilket är 12 procent lägre än förra året. Resultat efter finansiella poster, finansnetto, sjönk från nära 20 miljoner kronor till strax över 8 miljoner kronor. Det vill säga en minskning med drygt 12 miljoner kronor.


Ämnen i artikeln:

Ulrika SaxonBonnier TidskrifterMats Carleson

Bonnier Tidskrifter ger ut alltifrån Allt i Hemmet och Allt om Mat till  Kamratposten, Damernas Värld, Privata Affärer och Tara.

Förlagets vd  Mats Carleson konstaterar,  i årsredovisningen, att det gångna året har präglats av:  ”branschens strukturomvandling som lett till minskade intäkter för såväl  annons-, prenumerations- och lösnummerförsäljning.”

Nettoomsättningen  går från uppemot 1,3 miljarder kronor under 2011 till drygt 1,1  miljarder kronor under 2012. Resultat efter finansiella poster,  finansnetto, minskar från 19,7 miljoner kronor till drygt 8,2 miljoner  kronor. Det vill säga en minskning med 11,5 miljoner kronor.

Av  årsredovisningen framgår också att förlaget har genomfört en rad åtgärder för  att möta hantera de minskade intäkterna – så sent som i höstas  minskades personalstyrkan med 15 procent – bolaget hade i genomsnitt 355  anställda under 2011 och 321 anställda under 2012.

Förlaget har  också sålt tidskriften Allt om Resor samt utgivningsrätten för Spis  Bedre i Danmark.

Bolaget bytte också vd från Ulrika Saxon till Mats  Carleson den 1 augusti.

Förlaget beskriver också väsentliga händelser  efter räkenskapsårets utgång, där ett sådant exempel är att Resumé såldes till  Bonnier Business Press International från och med den första januari.  Veckans Affärer har också sålts till samma organisation och drivs i det  nystartade bolaget Veckans Affärer AB.

Spoon Publishing hamnar hos  ett annat affärsområde inom koncernen från och med räkenskapsårets  start och ägs sedan en tid tillbaka av Bonnier R&D.

Mats Carleson räknar med att driva bolaget med  samma inriktning som tidigare framöver.

Det finns också vissa  ljusglimtar. En sådan är att bolagets satsning på digitala medier har  gett en ”god tillväxt” – antalet unika besökare på bolagets nätverk har  ökat med 23 procent.

Bonnier Tidskrifter ska också fortsätta sina satsningar på digitala medier och samt event-, rese-,  premie- och konceptförsäljning. Allt för att stärka titlarnas varumärken  med kringprodukter.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.