Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Boris Johnson miljardsatsar på informationskampanj om Brexit

Publicerad: 29 juli 2019, 13:29

Skulle Storbritannien lämna EU utan några nya handelsavtal är den nytillträdda premiärministern Boris Johnson redo att lägga över en miljard kronor på att informera de brittiska medborgarna om vad som kommer hända härnäst.


Sedan den 24 juli är Torypartiets Boris Johnson Storbritanniens nya premiärminister. Johnson har länge varit en omdebatterad politiker på de brittiska öarna, och sedan han tog en ledande roll i Brexitkampanjen har hans namn även fått stort internationellt genomslag.

I sin roll som utrikesminister har Boris Johnson varit en av de brittiska politiker som kraftigast förespråkat ett uttåg ur EU. Huruvida uttåget sker efter att Storbritannien och EU kommit överens om ersättande avtal mellan parterna är dock fortfarande oklart. I nuläget är deadlinen för de nya avtalen satt till den 31 oktober.

Skulle det bli en så kallad "no-deal Brexit" är det många som undrar vad effekterna kommer att bli. För att undvika en allmänhetens förvirring har Boris Johnson därför beslutat om en informationskampanj som kommer att löpa de närmsta månaderna, det rapporterar The Sunday Telegraph.

Budgeten för informationskampanjen ligger enligt uppgift på 100 miljoner pund, vilket skulle göra den till en av de största informationskampanjerna i landets historia, och den kommer främst att visas i traditionell media.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.