Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Börsbolag: Marknadsföring leder inte till ökad försäljning

Publicerad: 22 februari 2008, 10:43

PMP Marknadskonsult har återigen undersökt hur 100 börsnoterade företag ser på sin försäljning. Resultatet är liksom i förra våren nedslående. Börsbolagen tror inte på marknadsföringens kraft.


Bild från undersökningen/PMP Marknadskonsult

Undersökningen Säljindikatorn, från PMP Marknadskonsult, ger en negativ bild av hur de börsbolag som deltagit i undersökningen ser på sin marknadsföring och dess effekt.

På frågan ”I vilken utsträckning anser du att er marknadsföring leder till ökad försäljning” svarade endast 55 procent att den gör det i mycket hög utsträckning. 23 procent svarade inte alls och 22 procent svarade varken eller. 59 procent anser samtidigt att de måste öka effekten av sin marknadsföring.

– Marknadsföring syftar till att skapa efterfrågan, och om hälften inte anser att deras marknads­föring leder till ökad försäljning har man ett problem. När man dessutom säger att det är prioriterat att öka effekten av marknadsföringen så signalerar det att man inte är tillfredsställd med situationen, säger Mikael Julher, vd på PMP, till E24.

Tittar man på uppdelningen små, medelstora och stora bolag är misstron mot marknadsföringens effekt på försäljningen störst bland små företag. Där ansåg endast 40 procent att marknadsföringen leder till ökad försäljning.

Undersökningen visar också att endast 28 procent av de tillfrågade anser att bolaget har en bra mätning av sin marknadsföring.

Tonen är i stort sett densamma som förra våren. Då svarade mer än hälften av de företag som deltog i Säljindikatorn att marknadsföring inte leder till ökad försäljning. Framförallt var det de små bolagen som var skeptiska. Och då liksom nu var det många företag som inte mätte effekten av sin marknadsföring.

Läs även: Börsbolag ratar reklam

Linda Fagerlind

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.