Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

onsdag19.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Bosse Rönnberg

Publicerad: 7 februari 2008, 13:47

Bosse Rönnberg, ikväll startar tredje säsongen av Resumé tv i TV8. Varför är du med i programmet?


Bosse Rönnberg. Foto: Hanna Teleman

– Jag vet inte. Kanske för att jag är exhibitionist. Kanske för att Claes är så trevlig. Jag har ju jobbat med reklam hela livet och har åsikter.

Vilka filmer bedömer ni i kvällens program?
– Filmer för Jokk, Wesc och Adressändring.

Vad tyckte du om dem?
– Jag gillade dem inte alls. Jokk var dels osmaklig när mannens arm huggs av och dessutom var konceptet fel. De säger att den är svår att plocka men lätt att dricka. Bär är väl knappast svåra att plocka. Wesc förstår jag inte alls. Som en musikvideo fast utan musik.

Kan det bero på att du inte är målgruppen för Wesc som gör att du inte förstår den?
– Ja, visst är det en del av förklaringen men när man har sett den ska man gå in på en hemsida men namnet är så enormt långt att det är helt omöjligt att komma ihåg.

Och filmen för Adressändring?
– Det är rolig men svår att förstå. Dessutom är det oförståeligt att tjejen öppnar brevet. Brev kommer i kuvert. Om det har kommit till fel person öppnar man det knappast.

Kommer de här filmerna att vinna priser?
– Nej, långt ifrån.

Du har suttit med i panelen sedan starten. Vilken var den bästa reklamen förra året?
– Svårt att säga. De som vann guldägget och i Cannes var riktigt bra. Apotekets kampanj från Forsman & Bodenfors stack också ut. Men ibland förstår jag inte varför byråer ens skickar in en del filmer.

Är det svårt att vara ärlig när du vet att allt du säger kommer att visas i tv?
– Nej, det är inte svårt fast samtidigt vill jag inte veta vem avsändaren är innan jag sett filmen. Jag känner ju många av dem som gör filmerna.

Vad tycker du om programmet?
– Det är ganska bra. I och för sig så tycker jag att det är dumt att vi bara pratar om tre specifika filmer. De vore som om sportpanelen i tv istället för att diskutera Inter och Zlatan skulle tvingas sitta och diskutera lag i division 5.

Bästa kampanjen någonsin?
– Levis måste nästan belönas för att dels vara banbrytande och dels för att vara så uthållig och envis. Det är jävligt bra gjort och jag skulle vilja belöna den uthålligheten och kreativiteten.

Till sist, något du vill tillägga?
– Ja, att byråerna ska skicka in bättre filmer. Då ska de få lovord från mig.

Programmet sänds i TV8 kl 22:35. Repris kl 16:30 söndag.

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.