Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Boxers framgång tvingar fram samarbete mellan Canal Digital och Viasat

Publicerad: 20 februari 2010, 17:43

Telenorägda Canal Digital tar in Viasats TV8. Men storaffären återstår - att byta Kanal 5 och TV3. - Det vore logiskt och vi vill, men viljan saknas på andra sidan, säger Viasats vd Anders Nilsson.


Anders Nilsson vill byta TV3 mot Kanal 5. Foto: Tobias Rydergren

Sedan TV4 och Viasat för två år sedan kom överens om distribution har de båda satellitoperatörerna var sin svaghet i utbudet:
• Canal Digital har inte TV3, ZTV, Viasat Sport, TV1000 eller TV6.
• Viasat har inte Kanal 5 och Canal Plus.
Golfare, boxare och hockeyfantaster har gärna Viasat och får betala genom att hushållet tonåringar gnäller efter Kanal 5. I Canal Digitalhushåll muttrar far för att han inte kan se hockeyn.

 Det är ett starkt argument för Boxer i säljstriden som pågår under släckningen av det analoga marknätet. Boxer har de fem stora, de fem små, ett dussin nischkanaler till och Canal Plus.

Under det kommande året ska storstadsområdena släckas. I förorternas okablade villahushåll har de flesta parabol, men Boxer satsar hårt på att få satellitkunderna att byta. Markboxen är enkel och kan tas med till sommarstugan, så riv ner parabolen, lyder Boxers säljbudskap.

Det är nu Viasat och Canal Digital skulle behöva byta trumfkort, men det har gått trögt:
- Vi har fört en dialog i flera år om att byta Kanal 5 mot TV3, säger Viasats Anders Nilsson. Jag ser det som nästa steg, men viljan finns inte hos motparten. Och får man ett nej tillräckligt många gånger...

Karl Fredrik Mannerberg
är distributionschef på Kanal 5.
– Kanal 5 har ett exklusivitetsavtal med Canal Digital och det gäller tills vidare, säger han.

Kanal 5 får en extra slant av Canal Digital för att de har exklusivitet när det gäller att distribuera kanalen över satellit.

Beskedet om att Canal Digital tar in TV8 i sitt utbud kan vara sprickan som förebådar islossningen i de nedkylda relationerna.
- Jag hoppas att förutsättningarna att komma överens ökar nu, säger Anders Nilsson.
För TV8 ökar nu den teoretiska räckvidden till i stort sett hela svenska folket, med undantag av analoghushållen. Men tittandet är fortsatt lågt:
- Vi har dubblat tittartidsandelen sedan oktober i fjol, invänder Anders Nilsson. Nu ligger den kring en procent. Och vi satsar mycket på att TV8.

Historiskt tv-avtal – Viasatkanal till Canal Digital 

Tobias Rydergren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.