Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Bra resultat från Publicis och IPG

Publicerad: 28 Oktober 2008, 15:04

Publicis, världens tredje största reklamkoncern, rapporterade idag utfallet för tredje kvartalet. Finanskrisen har satt sina spår, men det är inte så illa som befarat. Det säger vd Maurice Levy till Guardian.


Maurice Levy.

Många hade nog väntat sig en svag rapport från reklamjätten Publicis. Men nätverkets intäkter ökade med nästan 4 procent under årets tredje kvartal. Maurice Levy, vd på Publicis konstaterar att resultatet är bättre än förväntat, men att man nu befinner sig i ”en turbulent zon”.

Sämst går det för tillfället i Europa. Hemmamarknaden Frankrike går hyfsat medan det är värre i England, Spanien och Tyskland. Lite oväntat är tillväxten fortsatt över 5 procent i Nordamerika. Det förklaras med att nätverket har stark tillväxt inom digitala medier.

Nu återstår tre månader på 2009 och Levy hoppas att kunna växa under året som helhet. Han säger att kunderna inte har drabbats av panik och nedskärningarna är rimliga.

Även IPG har nu rapporterat sitt resultat. Koncernen slog analytikernas förväntningar både då det gäller omsättning och vinst. Vd Michael Roth tror därmed att IPG ska klara att nå sin helårsprognos för 2008. Han säger till New York Times att han fått indikationer på att annonsörerna börjat göra förändringar i budgeten redan, men att det ännu inte är klart hyur det kommer att slå.

Tobias Rydergren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.