Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Brakförlust för Svenska Dagbladet

Publicerad: 15 maj 2009, 06:01

Lågkonjunkturen slår hårt mot Svenska Dagbladet. Omsättningen sjönk med 8 procent och fjolårets vinst på 6 miljoner kronor vändes till en förlust på 24 miljoner,


Ämnen i artikeln:

AftonbladetSvenska Dagbladet

Tuff start. Svenska Dagbladets nya vd Gunilla Asker redovisar en rejäl förlust för årets första kvartal. Foto: Stefan Gustavsson

Papperstidningen Svenska Dagbladets intäkter sjönk med sju procent under kvartalet. Annonsintäkterna backade med 16 procent till 113 miljoner kronor. Samtidigt steg upplagaintäkterna med fyra procent till 119 miljoner kronor. Resultatet gick från en vinst på 11 miljoner till en förlust på 18 miljoner.

Mediehuset Aftonbladets omsättning sjönk från 697 miljoner i fjol till 664 miljoner kronor i år. Resultatet sjönk med 10 miljoner till 21 miljoner.

Papperstidningen Aftonbladets intäkter sjönk med 6 procent. Annonsraset blev på hela 20 procent. En klen tröst är att tidningen trots det tar marknadsandealar eftersom IRM visade på en nedgång med 26 procent. Upplageintäkterna backade med en procent. Det summeras med att vinsten gick från 63 miljoner kronor till 17.

Aftonbladets nätintäkter går mot strömmen och ökar med 17 procent (om man räknar bort Blocket, som ingick i verksamheten 2008, men inte 2009). Aftonbladet nya medier tappade sju procent, vilket också var bättre än marknaden som helhet. Resultatet krympte från 29 till 11 miljoner kronor. En ljuspunkt är Hitta.se som vänder en förlust på 5 miljoner till en vinst på 4 miljoner. Aftonbladet fortsätter att satsa på Hitta och kommer, vilket kommer att öka kostnaderna.

Tobias Rydergren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.