Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Nyheter

"Branschen befinner sig i kris"

Publicerad: 30 Mars 2010, 12:55

Resume.se skrev igår om att Livsmedelsverket riktat skarp kritik mot Findus förpackningsreklam. Nu svarar Mariette Lindsjö, marknadschef på Findus, på kritiken.


Ämnen i artikeln:

LivsmedelsverketFindus

Mariette Lindsjö, marknadschef på Findus. Foto: Sören Andersson

– Vi tar till oss av kritiken. Men samtidigt måste vi debattera en del rykten och myter som finns runt djupfryst mat.

De senaste årens matdebatt har i mycket handlat om de tillsatser som finns i maten som kommer från livsmedelsindustrin. Och hittills är det matjättarna som förlorat när konsumenterna röstat med fötterna.
– Under 2009 har 264 000 hushåll lämnat den frysta färdigmaten som kategori. Vi är en kategori som befinner oss i kris.

Findus lägger nu mycket kraft på att både ta bort tillsatser och att berätta vad företaget gör. Ett problem är att det är svårt att kommunicera mot myter. Till exempel så tror sex av tio svenskar att frysta färdigrätter innehåller konserveringsmedel. När sedan Findus skrev på sina förpackningar att de inte gör det så får man istället kritik från Livsmedelsverket.
– Det råder en stor förvirring och vi ville upplysa konsumenterna. Men vi tar till oss av kritiken och kommer inte att ha med budskapet om konserveringsmedel eller transfetter på våra förpackningar framöver.

Findus fick också kritik för budskapet ”utan onödiga tillsatser”. Men det är en märkning som företaget kommer att fortsätta med.
– Vi vill vara ett ärligt företag. Findus har som mål att vår mat ska vara fri från tillsatser 2012, men det finns några undantag. Till exempel kan det vara konserveringsmedel i den senap vi använder i en senapssås. Det kan också röra sig om säkerhet, som nitrit i skinka. Det är anledningen till att vi skriver som vi gör.

En av förklaringarna till att frysrätterna ratas av konsumenterna är journalisten Mats-Eric Nilssons böcker ”Äkta vara” och ”Den hemliga kocken”. Över 50 procent av svenskarna uppger att de är oroade av
– Det är en kombination av olika händelser. Jag tycker att den debatt som Mats-Eric Nilsson startat är bra. En annan förklaring är den prispress som råder inom handeln. Det är ett branschproblem, som vi måste komma till rätta med. Jag upplever också att konsumenterna är beredda att betala mer för att får bättre mat.

Findus har nyligen inlett ett nytt reklamsamarbete med Forsman & Bodenfors. De första filmerna kommer snart och Mariette Lindsjö vill inte avslöja innehållet.
– Men det är klart att det finns många myter om fryst mat som vi vill ta kål på.

Mariette Lindsjö hoppas också att företaget snart kan bli offensiva istället för defensiva i sin kommunikation.
– Vi vill ju hellre berätta vad som finns i vår mat än det som inte finns i maten.

Tobias Rydergren


Ämnen i artikeln:

LivsmedelsverketFindus

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.