Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Branschen laddar för pitchkrig

Publicerad: 27 Oktober 2008, 08:42

Ingen pengar, ingen pitch. Mediebyråerna är på krigsstigen och vill ha lika villkor som reklambyråerna. – 95 procent av annonsörerna lever inte upp till branschrekommendationerna, säger C arl Wåreus, vd på OMD och ordförande för Sveriges Mediebyråer.


truefalse

Per Rosvall och Anders Ericson.

Kärvare tider betyder fler pitcher, pressade priser och mindre budget för både reklam- och mediebyråer.
– Ja, tyvärr väljer många att byta byrå bara för att kunna förändra prisbilden. Men det innebär att man också tappar i både tid och kunskap, varnar Pia Grahn Brikell, vd för Reklamförbundet
Nya pitcher blir också ett test för branschens så kallade samsynsdokument, branschorganisationernas rekommendationer som bland annat anger hur många byråer som bör bjudas in till en pitch och vilka ersättningar som ska utgå.

Långt ifrån alla lever upp till dem, just för att de är rekommendationer.
– En mediebyrå kanske deltar i 15-20 pitcher per år och får i bästa fall ersättning vid ett av dem, bedömer Carl Wåreus.
Det är något som inte minst Sveriges Mediebyråer nu vill ändra på.

Både Carl Wåreus och Sveriges mediebyråers vd Per Rosvall anser att annonsörerna utnyttjar sin ställning när de upphandlar mediebyårer.
– Det är inte seriöst när en kund bjuder in ett tiotal byråer till en pitch, tre–fyra stycken borde räcka, säger Per Rosvall.

De tycker att en mediebyrå som i en pitch presenterar egna förslag åtminstone bör få 50 000 kronor som en symbolisk ersättning för nedlagt arbete.
Per Rosvall ser också ersättningen som en garanti för ett bättre utfört jobb:  
– Det blir inte minst enklare för annonsören att ställa krav på mediebyrån, säger han.
Reklambyråerna har generellt sett enklare att få ersättning, konstaterar Pia Grahn Brikell utan att kunna vara mer precis i sin bedömning.

– Vid större pitcher brukar alltid ersättning utgå. Det finns exempel där annonsörer betalar ut drygt 200 000 kronor.
Men det betyder inte att Pia Grahn Brikell är nöjd med hur rekommendationerna efterlevs. Reklamförbundet och Sveriges Annonsörer håller just nu på att skriva ett nytt samsynsdokument. Detaljer återstår. Även inom EU tas nu dokument fram eftersom allt fler annonsörer för internationella upphandlingar.

Men vad är ett samsynsdokument egentligen värt, om ingen respekterar det? Några sanktioner finns inte heller att ta till.
Pia Grahn Brikell ger uttryck för en uppfattning som även Carl Wåreus och Sveriges Mediebyråers vd Per Rosvall delar:
– Det är köparens marknad, så problemet ligger egentligen hos Sveriges Annonsörer.  Anders Ericson (Sveriges Annonsörers vd) måste se till att medlemmarna lever upp till rekommendationerna, säger hon.  
Men Anders Ericson skjuter både frågan och ansvaret tillbaka, i synnerhet när det gäller mediebyråerna.
– Mediebyråerna är fega. De samlas som flugor runt en sockerbit när det blir pitch, men sedan vill de att Per Rosvall och jag ska lösa problemet med ersättningarna. Det blir ett löjligt sandlådekrig.
Han understryker att han själv anser att medlemmarna ska följa rekommendationerna, men att annonsören fattar beslutet. Ett aktuellt exempel är Postens pågående mediebyråpitch där ingen som deltar fått ersättning.

Anders Ericson frågar sig varför inte 20 stora svenska mediebyråer klarar av att agera gemensamt och sätta press på den upphandlande annonsören, i stället för att vända sig till honom som ändå inte har några tvingande sanktioner att ta till.
– En sådan kartellöverenskommelse skulle Konkurrensverket säkert ha synpunkter på, säger Carl Wåreus.
Anders Ericson är även tveksam till de nivåer, runt
50 000 kronor, som Carl Wåreus föreslår:
– Halvera den summan! För oss handlar det i grunden om ett nollsummespel eftersom mediebyråerna tvingas ta resurser från andra annonsörer under en upphandling.

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.