Nyheter
Branschen slår tillbaka mot etikanklagelser
Publicerad: 8 november 2007, 12:22
Det finns inga stora etiska problem i reklambranschen. Det säger flera branschföreträdare och går i polemik med den avhandling som Resumé presenterade i förra veckans tidning.
- Det är relevant med en etikdebatt men som bransch har vi inget etiskt problem, säger Ulf Enander, ordförande i Reklamförbundet.Avhandlingen går till hårt angrepp på reklambranschen. Författaren Ylva Larsson Eklund, vid Karlstad Universitet, tog fram sju speciellt svåra problemområden: amatörismen, arrogansen, den kreativa jakten, plagieringen, självgodheten, bristen på dialog och de manliga normerna.Ulf Enander är starkt kritisk till avhandlingen och menar att den helt missar målet.- Ur vårt perspektiv skulle avhandlingen inte ha fått godkänt på Berghs. Den gjordes under 1996 under en tid när det var en infekterad situation i branschen. Vi gjorde då en kampanj för reklamförbundet som lekte med andra, kända kampanjer och det gjorde de berörda byråerna irriterade. Hon har intervjuat dem som var irriterade. Jag tycker det är patetitiskt, hon har ingen aning om vad hon pratar om.- Däremot är det relevant med en etikdebatt i branschen. Vi är ganska kraftigt reglerade men vi skulle kunna vara ett filter och ta ställningstagande gentemot våra kunder. Man skulle kunna bli ännu hårdare.
Läs mer i Resumé 48/02, i dag torsdag.