söndag24 september

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Andreas Rågsjö Thorell: Breaking news: Inhouse är inte trendigt längre!

Cogs Creatives Magnus Engström delar med sig av de viktigaste insikterna från ANA Inhouse Conference i Orlando.

Publicerad: 16 juni 2023, 07:56

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

Marknadsföring

Just nu är vi på Cogs Creative i Orlando för att hänga på ANA Inhouse Conference 2023. Under tre intensiva dagar kommer talare från hela USA för att prata om allt från hur man räknar fram det verkliga värdet som en inhousebyrå skapar till hur AI kan skapa mer utrymme för kreativitet och hur man bygger ett kreativt mediateam inhouse.

En sammanfattning av hela programmet kommer efter den avslutande dagen imorgon, men som en liten aptitretare tänkte vi dela några saker från dagens inledande session där ANA presenterade sin senaste rapport ”The Rise of The Inhouse Agency 2023”. Detta är en rapport som gjorts vart femte år sedan 2008 (då den bidrog till att starta diskussionen om utvecklingen på inhousemarknaden).

Hela rapporten finns att ladda ner, men om du inte har tid att läsa hela direkt får du en snabbgenomgång av läget i tio punkter här:

1. Antalet organisationer som skapar kommunikation inhouse fortsätter att öka, men inte i samma höga takt. Siffran ligger nu på 82% jämfört med 78% för fem år sedan och 58% 2013. Vad som däremot ökar är hur mycket jobb som görs inhouse, och antalet inhousebyråer som tar ansvar för både kreativa och konceptuella uppdrag.

2. Mer än hälften av alla byråer har startats de senaste fem åren. Så även om utvecklingen pågått i 15 år så har vi inte sett den fulla effekten ännu.

3. 87% av alla varumärken är mycket nöjda eller nöjda med sina inhousebyråer.

4. 92% samarbetar med externa partners på olika sätt, och ser ingen anledning att sluta göra det.

5. Att de skapar värde för affären och varumärket blir en allt viktigare parameter för varför kunder väljer sina inhousebyråer.

6. Det är dags att sluta se inhouse som en trend. Att marknads- och inhouseavdelningar tar kreativt ägarskap för varumärken är vardag och det nya normala.

7. Kraven på inhouseavdelningar ökar, och i många fall har man samma förväntningar på sig som externa partners.

8. Behovet av att ha kontroll över sin egen data driver på utvecklingen mot inhouse.

9. Mediaköp och distribution är nästa område som varumärken tittar på att flytta hem.

10. Inhouse eller extern partner är ingen fråga längre, de flesta jobbar med båda – på olika sätt. Frågan är snarare hur man bygger upp bästa möjliga ”ekosystem” för sina behov.

Over and out för nu, återkommer med mer imorgon!

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Andreas Rågsjö Thorell

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Marknadsföring

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev