Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Nyheter

Brid kallar sig världens första klimatpositiva byrå

Publicerad: 3 Oktober 2019, 12:48

Brid startades 2014 av LRF Media.

LRF-ägda kommunikationsbyrån Brid kallar sig numera för "klimatpositiva". Det innebär att de klimatkompenserar alla sina utsläpp genom hela värdekedjan – plus lite till. "Om vi vill bli världens grönaste byrå på riktigt måste vi agera och inte bara snacka", säger Colm O'Callaghan, creative director.


Ämnen i artikeln:

LRF MediaLRF

Klimatneutral, klimatkompensation och klimatpositiv – i takt med att frågan om den globala uppvärmningen blir allt mer brännande har en hel begreppsflora kring klimatet växt fram. Det syns inte minst inom marknadsföring, där varumärken vill locka konsumenterna att välja dem med möjligheten att mildra sin växande klimatångest.

Men många av begreppen riskerar att skapa förvirring hos konsumenterna då det ofta saknas en tydlig standard för vad de faktiskt innebär. Ett av dessa är “klimatpositiv”, som Max Hamburgare använder i sin marknadsföring. I våras fällde Reklamombudsmannen Max för att vara vilseledande efter att fem privatpersoner anmält uttalandet "Med varje tugga hjälper du till att rädda klimatet".

Nu går den första svenska byrån ut och slår fast att de är klimatpositiva: LRF-ägda kommunikationsbyrån Brid med tio medarbetare. Enligt Brid innebär “klimatpositiv” att de lever upp till den internationella certifieringen PAS 2060, vilket betyder att de klimatkompenserar alla sina utsläpp genom hela värdekedjan, plus lite till.

– Eftersom vi är helägda av LRF Media som i sin tur är helägt av LRF ägs vi i slutändan av Sveriges bönder. Vi har alltid haft ett fokus inom skogsbruk, lantbruk och hållbarhetsfrågor. För cirka ett år sedan satte vi en kaxig och kanske lite ouppnåelig vision om att bli världens grönaste byrå, berättar Colm O'Callaghan, creative director på Brid, för Resumé.

Brid hade erfarenhet av att skriva hållbarhetsrapporter för kunder, men insåg att de nu var tvungna att gå igenom processen själva och börja mäta koldioxidutsläppen för byråns alla aktiviteter och jobb.

Nu mäter Brid CO2-utsläppen för hela byrån – alltifrån hur de vattnar blommorna på kontoret, hur mycket frukt medarbetarna äter till vilken utrustning de använder och vilka resor de måste göra – men också per projekt, per timme. Det betyder att kunderna snart tydligt kommer kunna se hur utsläppen ser ut per offert.

LÄS MER: "Klimatpositiva bolag – marknadsföringstrick eller absolut sanning?"

– Om vi till exempel ska göra ett jobb i England kan kunden se i förväg vad det kommer kosta i koldioxidutsläpp och hur utsläppen minskar om vi till exempel väljer en lokal fotograf. Det gör att kunden blir mer medveten om vad det som de köper faktiskt innebär i utsläpp. Vi ser till att kompensera för det, men det skapar en medvetenhet hos kunden som är viktig, fortsätter Colm O'Callaghan.

Som klimatpositiva ansluter sig Brid också till Clipop – "Climate Positive Products" – en sammanslutning av företag som erbjuder klimatpositiva produkter och tjänster enligt fastställda kriterier. För att få anses som klimatpositiva enligt Clipop behöver Brid sänka sina utsläpp i linje med Parisavtalets rekommendationer rörande den globala uppvärmningen om max 1,5 grader.

För att lyckas reducera sina koldioxidutsläpp har Brid skapat en "carbon management plan" som sträcker sig över de kommande tre åren.

Konkret för Brid innebär det till exempel att de har regelverk för byråns transporter. Byrån bygger även nätverk med frilansare i andra länder för att minimera behovet av att resa, och har tagit beslut om att inte köpa in någon ny utrustning, utan alltid välja begagnat.

– Vi har en kollega som skulle åka till Helsingborg i jobbet för ett par månader sedan. Med flyg hade resan tagit cirka 45 minuter, men hon fick ta tåget som istället tog sex timmar. Det klart att det kan vara jobbigt, men skillnaden i utsläpp är enorm så vi måste göra det. Om vi vill bli världens grönaste byrå på riktigt måste vi agera och inte bara snacka.

LÄS MER: "Way Out West tar ytterligare kliv för miljön – blir klimatpositiva"

– Internt är folk väldigt engagerade, och även om det kan vara lite jobbigt tycker alla att det är jättebra att vi numera har stränga regler för till exempel transporter. Det har skapats en enorm medvetenhet internt och satt igång en diskussion om vad allting vi gör innebär utsläppsmässigt, fortsätter Colm O'Callaghan.

Vad har ni fått för reaktioner från kunderna?
– Vi har inte kommunicerat om det här utåt alls ännu för vi har haft inställningen att vi måste göra jobbet internt innan. Många snackar i marknadsföringsbranschen, men gör ingenting på riktigt. Men vi har berättat om den process vi varit inne i för en del befintliga och potentiella kunder och de tycker att det är bra att veta att vi bryr oss om klimatet på riktigt. Vissa har till och med gett oss uppdrag baserat på att de vill jobba med en byrå som är klimatpositiv. Vi har till exempel gjort filmer för Fossilfritt Sverige, och de har uppskattat att ha en byråpartner som på allvar förstår deras verksamhet.

Går det att ha tillväxt som byrå när man samtidigt ständigt ska minska sina koldioxidutsläpp?
– Vi kommer inte kunna säga att vi har sänkt utsläppen totalt i år för vi har vuxit löjligt mycket, bland annat tack vare att kunder har gett oss uppdrag baserat på vårt miljöarbete. Men när vi mäter våra utsläpp framöver kommer vi göra det baserat på nyckeltal som omsättning och antal anställda, och baserat på det kommer vi minska utsläppen 2020.

Hur tror ni kolleger i branschen kommer ta emot att ni kallar er klimatpositiva?
– Vi vill gärna inspirera branschen. Om vi kan klara den här processen så kan alla göra det. Överlag har vi i byråbranschen låga utsläpp – vi har datorer och el och i princip inte så mycket mer. Processen är jobbig och tar tid, men jag tror att alla måste göra det här så småningom. Att vi är först ut skapar mycket stolthet internt. Att Greta Thunberg just nu får mycket uppmärksamhet för sitt arbete är en intressant tajming för oss eftersom det gör det här otroligt aktuellt, men vi har ju hållit på med arbetet i över ett år.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se


Ämnen i artikeln:

LRF MediaLRF

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.