Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Brindfors blev för dyra för Coop

Publicerad: 26 mars 2008, 18:59

En ny vd med besparingskrav. En marknadschef som vill pressa byråarvodet. Det är verkligheten för dem som vill ta över stafettpinnen som ny reklambyrå åt Coop efter Lowe Brindfors.


Lowe Brindfors släppte ut burhönsen. Här en bild från reklamfilmen "Biker chick"

Under förödmjukande former tvingades Lowe Brindfors ta emot beskedet att de inte får fortsatt förtroende som Coopkoncernens reklambyrå.

När arbetsgruppen kom till mötet hos Coop trodde de att en förlängning skulle diskuteras. I stället fick de sin uppsägning skriftligt på mötesbordet. Några timmar senare informerades personalen och ytterligare någon timme senare landade ett pressmeddelande på redaktionerna.

Samarbetet som nu kommit till vägs ände hade pågått i fjorton år. Skälet till uppbrottet är, enligt källor till Resumé, att byråarvodet till Lowe Brindfors ansågs vara alldeles för högt internt på Coop. Ungefär 12 miljoner kronor årligen betalade Coop i byråarvode.
– Vi ska göra vinst 2008 och komma upp på en hög, långsiktig lönsamhetsnivå. För att lyckas måste vi effektivisera och investera och det gäller alla led. Både när det gäller att köpa in varor och att köpa reklam, säger

Magnus Frisk, informationschef på Coop.
Enligt vad Resumé erfar ansåg den tillförordnade marknadschefen Annika Jerveland att Lowe Brindfors fick för mycket betalt för vad de gjorde. I klartext: byrå-arvodet var för högt.  Källor till Resumé säger att nästa reklambyrå kommer att få nöja sig med ett betydligt lägre arvode som bedöms ligga någonstans mellan 5 och 7,5 miljoner kronor årligen.

Annika Jerveland

Annika Jerveland vet hur en slipsten dras i reklambranschen. Mellan åren 2003 och 2006 var hon projektledare på Ogilvy och innan dess var hon marknadschef på Coca- Cola. Hon är tystlåten när det gäller det blivande byråvalet men konstaterar två saker: Coop vill ha en långsiktig partner, någon som de kan ”gifta sig med”. Och ingen byråvalskonsult ska anlitas.

När det kommer till den drastiska sänkningen av byrå-arvodet konstaterar hon krasst:
– Vi har inte för avsikt att höja vår budget.

Kommer ni att köpa lika mycket reklam som tidigare?

– Det kan jag inte svara på. Hela arbetet går ut på att effektivisera och förbättra vår kommunikation.

Och göra den billigare?
– Vi vill ha mer effekt ur varje investerad krona i marknadsföring.

Claes de Faire

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.