Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Brindfors kamikazejobb för Elgiganten

Publicerad: 7 maj 2009, 05:10

23 små filmer och en sajt= kampanjen Drömresan. – En kamikazegrej egentligen, vi gav oss ut i världen på vinst eller förlust för att försöka hitta intressanta människor på gatan som skulle kunna förpacka Elgigantens senaste reseerbjudande, säger Rickard Villard, CD på Lowe Brindfors


Beyonces PR-agent "Chyna".

Ingen cykel på köpet här inte. Nu är det resor som gäller.
Elgigantens tv-kampanj med arbetsnamnet Drömresan började rulla i måndags – med ett erbjudande som innebär att man får en resekupong när man köper vissa produkter.  
– När vi fick briefen insåg vi att det här var ett erbjudande som nästan säljer sig själv. Samtidigt ville vi göra något som sticker ut rent  kommunikativt och gör erbjudandet rättvisa, säger Ulf Ahlstrand, ansvarig projektledare på Draft.

Han lät systerbyrån Lowe Brindfors sköta jobbet. Idén fanns i resererbjudandet: åk till symboliska storstäder och låta folk på plats berätta om Elgiganten.  
Det var också det enda förutsättningarna: inga manus, förcasting eller annan pre-production.
– En kamikazegrej egentligen, vi gav oss ut i världen på vinst eller förlust för att försöka hitta intressanta människor på gatan som skulle kunna förpacka Elgigantens senaste reseerbjudande, säger Rickard Villard, CD på Lowe Brindfors.
– Vi försökte måla upp en rik värld av karaktärer som man skulle kunna hitta, men vi hade ju inga garantier och inte heller några direkta manus  att gå efter.

Teamet från Lowe Brindfors åkte tillsammans med regissör Markus Erneroth på Esteban och ett bantat filmteam. Det kom hem en vecka senare hem med ett 40-tal karaktärer med potential att bli
reklamspottar.  
– Det var mest var det att rycka personer vi såg på gatan som såg intressanta ut, säger Patrik Westerdahl, AD på Lowe Brindfors.

40 blev till slut 16 karaktärer på totalt 23 reklamfilmer.
Bland de utvalda 16 karaktärerna finns allt från  Robert De Niros barndomskompis "Butch the hat" till Beyonces PR-agent  "Chyna".  

– Märkligaste bekantskapen var nog ändå en man med cape och tomteskägg som kallade sig Dragonmaster Black Wolf. Extra roligt var att kunden tog beslutet att låta honom sälja en av de mest lockande produkterna: en 50 tums plasma TV från LG, säger Rickar Villard.

Lowe Brindfors producerade även kampanjsajten medan Draft svarat för både DR och tidningsannonsering.

Arbetsgrupp

Arbetsgrupp Lowe Brindfors: Ulf Ahlstrand, Rickard Villard, Patrik
Westerdahl, Helena Wård, Tobias Löfgren och Daniel Isaksson.

Produktionsbolag: Esteban och regissör Markus Erneroth

Arbetsgrupp Draft: Ulf Ahlstrand, Mattias Öberg, Glen Eklund och
Isabella Seger

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.