Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag01.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Brindfors vinner Gevalia

Publicerad: 21 April 2010, 12:18

Lowe Brindfors har fått en ny kund i Gevalia. Kraft flyttar sitt anrika kaffe­varumärke från Ogilvy efter ett decennium.


Ämnen i artikeln:

GevaliaLowe BrindforsBjörn StåhlOgilvy

truefalse

”Dykaren” blev Ogilvys sista film för Gevalia som lämnade byrån för en och en halv månad sedan och nu går vidare till Lowe Brindfors.

Gevalia är ett av svensk reklams mest anrika varumärken. Än i dag lever konceptet ”Oväntat besök” som sattes redan på 80-talet.

Men enligt vad Resumé erfar byter Kraft nu byrå för Gevalia. Ogilvy, som har haft varu­märket sedan åren kring millennieskiftet, tappar uppdraget till Lowe Brindfors.
– Ett långt och framgångsrikt samarbetet hade kommit till vägs ände och de ville se på andra lösningar, säger Björn Ståhl, cd på Ogilvy.
– Men det är inget dramatiskt med detta. Jag önskar Kraft, Gevalia och Brindfors lycka till och ser med spänning fram emot det första som kommer ut ur detta.

Enligt honom var Gevalia inte ett stort uppdrag på Ogilvy. De senaste åren har de mest gjort butiksreklam. Under de fyra och ett halvt åren som han själv har varit på Ogilvy har de gjort en enda reklamfilm, den där en helikopter fyllde en pool.

– Man har nog uppfattningen att Gevalia är ett större uppdrag än vad det är i dag, säger han, och syftar på att Gevalia historiskt har gjort ett starkt avtryck med ”Oväntat besök”-konceptet.

Ogilvy, som fick beskedet att Kraft tar Gevalia vidare för en och en halv månad sedan, jobbar dock vidare med Krafts varumärke Marabou.

Både Kraft och Lowe Brindfors är väldigt hemliga när det gäller det framtida samarbetet.
– Just nu vill jag inte kommentera våra byrårelationer. När vi har något formellt att berätta så gör jag gärna det, säger Malin Jannerholm, marknadschef för kaffekategorien på Kraft Foods.

Inte heller Bjarte Eide, vd för Lowe Brindfors, vill prata om den nya kunden.
– Jag kan inte kommentera dina uppgifter, säger han.

Men parternas diskretion har en förklaring. Enligt vad Resumé erfar slutförhandlar Kraft och Lowe Brindfors detaljerna i samarbetsavtalet denna vecka. Förhandlingarna väntas avslutas mot slutet av veckan eller i början av nästa.

Det är en långsiktig kund som nu byter reklambyrå. Ogilvy hade Gevalia i runt ett decennium. Innan det var det Hall & Cederquist som var Gevalias reklambyrå under många år då byrån gjorde ett antal spektakulära kampanjer på sitt klassiska tema ”Oväntat besök”. Det var då Lars ”Fille” Hansson utvecklade konceptet till en riktig klassiker.

Konceptet utvecklades dock redan 1985 av Young & Rubicam. Då gjordes den klassiska annonsen där ett fartyg lägger till vid en liten kobbe. Hall & Cederquist fick kontot genom att Young & Rubicam köpte Hall & Cederquist i skiftet mellan 80- och 90-talet. År 1991 kom den första filmen ”Atleten” och då inleddes konceptets storhetstid under Lars ”Fille” Hanssons kreativa ledning.

Ulrika Fjällborg

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.