Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag18.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

#brinnförjosefin driver intresse för Hassen Khemiris kampanjnovell

Publicerad: 10 April 2019, 11:51

Jonas Hassen Khemiri.

Foto: Pierre Björk / Länsstyrelsen

I kampanjen "Välj att sluta" har Länsstyrelsen använt sig av ett udda grepp: en novell skriven av Jonas Hassen Khemiri som skildrar våld i en nära relation. Efter SVT-dokumentären om Josefin Nilssons öde har novellen fått stor spridning och räckvidd.


Ämnen i artikeln:

PrimeSVT

Tidigare i år lanserade Länsstyrelserna i Stockholm och Skåne i samarbete med Manscentrum kampanjen "Välj att sluta", som lyfter frågan om våld i nära relationer genom att rikta fokus mot grunden till problemet – våldsutövaren själv. Kampanjen är framtagen av Prime och innefattar en telefonlinje som ska fånga upp de som både utövar eller riskerar att utöva våld mot någon närstående. De som ringer till telefonlinjen får prata med erfarna behandlare från Manscentrum som hjälper dem att inleda en behandling.

För ett par dagar sedan lanserades nästa fas i kampanjen med ett litet udda kommunikationsgrepp: en novell skriven av Augustprisbelönade författaren Jonas Hassen Khemiri på uppdrag av Länsstyrelsen. I "Sista måltiden" skildras en småbarnspappa som kontrollerar och mentalt bryter ned sin flickvän. Novellen tar utgångspunkt i en karaktär i Jonas Hassen Khemiris roman ”Pappaklausulen” och ger en bakgrundsbild till vad som hände innan det första slaget.

Historien landar minst sagt rätt i tiden då frågan om våld i nära relationer seglat högt upp på samhällsagendan sedan den uppmärksammade SVT-dokumentären om Ainbusk-sångerskan Josefin Nilssons öde och uppropet #brinnförjosefin. Novellen har blivit brett uppmärksammad i både etablerade och sociala medier, och Jonas Hassen Khemiri har pratat om frågan om mäns våld mot kvinnor i bland annat P1, DN och Expressen.

Sammanlagt har novellen fått en räckvidd i etablerade medier på cirka 8,5 miljoner, medan telefonlinjen totalt fått en räckvidd på cirka 20 miljoner. I sociala medier ligger räckvidden på cirka 2 miljoner. Det enligt statistik som Prime tagit fram.

Christina Ericson, projektledare för "Välj att sluta" på Länsstyrelsen, säger att Länsstyrelsen kan se på besöksstatistiken på hemsidan att intresset gått upp signifikant sedan novellen publicerades i helgen.

– Och vi har inte gjort några andra kommunikationsinsatser under veckan. Däremot har ju dokumentären om Josefin Nilsson gett kampanjen uppmärksamhet i och med att folk bli intresserade av vad som går att göra åt den som misshandlar, säger hon till Resumé.

Hade ni förväntat er det här stora gensvaret?
– Jag tror faktiskt att vi hade förväntat oss det här gensvaret. Jonas Hassen Khemiri är en oerhört älskad författare som har förmågan att spegla komplexa förhållanden och relationer mellan människor, på ett respektfullt och icke-dömande sätt. Han kan beskriva personen som misshandlar på ett sådant vis att man inte bara känner hat utan så att man förstår varför personen beter sig om den gör.

Hur föddes idén att använda sig av en novell inom kampanjen?
– Vi tror att litteratur kan påverka människor. Här ville vi jobba med någon som kunde nå ut och väcka folks vetskap om att telefonlinjen finns. Dessutom ville vi ha någon som kunde spegla våldets olika delar, inte bara det fysiska våldet som gemene man ute i landet kanske tänker på, utan också de psykiska kränkningarna och hoten.

– Min egen tolkning är att när vanliga människor som inte jobbar med våldsfrågor får läsa en myndighetstext kanske den vanligtvist inte ger en sådan stor effekt, men genom den här novellen får man en mångfacetterad bild av problemet. I Jonas Hassen Khemiris bok "Pappaklausulen" var frågan om våld i nära relationer redan beskrivet, men inte utifrån perspektivet från den som utövar våldet. Vi tror att våldsutövare som läser den här insiktsfulla texten kan känna igen sig och att den kan väcka en vilja att sluta.

Länsstyrelsen har ännu inga uppgifter på om någon har ringt till telefonlinjen och nämnt är det är tack vare att man läst novellen.

– Men vi hoppas på det framöver. Vad vi vet om målgruppen är att de ibland samlar på sig uppgifter om vart de kan vända sig, men att det inte sker direkt utan lite senare. Vi kommer fortsätta att påminna om telefonlinjen under året på många olika sätt, säger Christina Ericson.

Hon tror att novellen kan ge en bredare effekt genom att den också kommer läsas av till exempel vänner till en person som har ett våldsamt beteende, som genom den kan hjälpa personen i fråga att ta hjälp.

– Vi kommer dessutom ta den vidare i många andra enheter av kommunikation – till exempel så kommer den att släppas som ljudbok, inläst av Jonas bror Hamadi Khemiri. Vi kommer också att trycka novellen tillsammans med Novellix och ge ut i samband med att Jonas bok pappaklausulen släpps som pocket. När samtalet i samhället kring den här frågan blir levande kommer det få ringar på vattnet.

Angelica Borch, som är ansvarig för Primes samarbete med Länsstyrelsen i Stockholm, gläds åt det stora gensvaret på novellen.

– Både på Instagram och Facebook har många känt igen sig och tackat Jonas för hans sätt att beskriva hur kontroll, förtryck och våld i en nära relation kan se ut, säger hon till Resumé.

– Det är modigt av Länsstyrelsen att ge en författare i uppdrag att kommunicera något som egentligen är ett regeringsuppdrag, men samarbetet mellan Jonas Hassen Khemiri, ansvariga på Länsstyrelsen och teamet på Prime har fungerat väldigt bra eftersom vi alla velat bidra på de sätt vi kan till att minska våld i nära relationer, fortsätter hon.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Ämnen i artikeln:

PrimeSVT

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.