Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Britney Spears i kampanj om kroppsideal

Publicerad: 3 oktober 2011, 06:26

Britney Spears ska gjuta självförtroende i brittiska barn och ungdomar. Den amerikanska pop-stjärnan få representera en förvriden kroppssyn i media och reklam.


Den brittiska regeringen, med liberaldemokraterna i spetsen, driver kampanjen Body Confidence som ska informera skolelever om kroppsideal i media och reklam.

Den ideella organisationen Media Smart har sammanställt undervisningsmaterial för kampanjen.

Skoleleverna ända ned i tioårsåldern ska lära sig hur mode- och reklambilder tas fram genom photoshoppade bilder på Britney Spears och andra kändisar.
– Unga människor får en omöjlig kroppsuppfattning av att dagligen konfronteras med bilder från media och reklam. Och det finns bevis hur det påverkar deras självkänsla, säger jämställdhetsministern Lynne Featherstone.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.