Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Bröllopsmagasinets upplagebluff

Publicerad: 30 December 2010, 10:09

Enligt sig själva har Bröllopsmagasinet en upplaga på 25 000. En RS-stämpel i tidningen bekräftar detta men upplagan mäts inte sedan 2007 då den var 12 100. – Det är kalasbra att du säger det. Då kan jag kontakta revisorn som har haft hand om titeln så han ber dem ta bort loggan, säger Lilian Westvall ansvarig för revisions- och upplagestatistik hos TS.


Stämpeln garanterar kontroll men Bröllopsmagasinet har inte varit anslutna till TS mätningar sedan 2008. Foto: Brollopsmagasinet.se

Bröllopsmagasinet har både 2009 och ända fram till senaste numret uppgett i tidningen att de har en upplaga på 25 000 och att det är RS-kontrollerat.

Mätningen utförs av TS men när ett medium i huvudsak är gratis grupperas det bland RS-medier.

Bröllopsmagasinet har inte en RS-kontrollerad upplaga som de påstår.

– 2007 är sista uppmätta upplagan och 2008 har de avgått. Det är sista uppdateringen jag har på dem, säger Lilian Westvall.

Hon har inga uppgifter om varför samarbetet avbrutits.

Under åren 2003 och 2007 då Bröllopsmagasinet har en kontrollerad upplaga var den som högst 14 200 år 2003.

En annonsör som känner sig lurad har kontaktat Resume.se med en önskan om att vara anonym. 

– De har högre priser än de andra tidningarna i branschen. De har då påstått att Bröllopsmagasinet är de enda ärliga med upplagan. Det är deras största säljargument till oss annonsörer, att Bröllopsmagasinet är RS märkt, uppger annonsören för Resume.se

Enligt Anders Wallgren som är VD och ägare hos Bröllopsmagasinet är det ett misstag att RS-loggan funnits kvar i tidningen och den ska tas bort snarast.

Han säger att Bröllopsmagasinet inte vill vara RS-kontrollerade utan länge har arbetat för att få mätas bland TS-tidningarna men inte får det eftersom magasinet inte kommer ut tillräckligt ofta, endast två gånger per år.

Anders Wallgren menar att RS-mätningarna är anpassade för gratistidningar, vilket Bröllopsmagasinet inte är och att de slår fel mot hans tidning med för låg upplagesiffra som följd.

– RS-media redovisar bara den del av upplagan som sålts via Interpress, säger Anders Wallgren till Resume.se

TS håller dock inte med om Anders Wallgrens beskrivning av deras verksamhet.

– Det där är fullkomligt åt pipsvängen. Det är inte bara det vi mäter. De tidningar man verkligen kan verifiera har gått ut de kommer med i mätningen, säger Jens Borgström medierevisor på TS till Resume.se

Ove Gustafsson

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.