Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag09.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Burger King fortsätter att håna Donald Trump på Twitter

Publicerad: 16 Januari 2019, 06:50

De amerikanska hamburgerkedjorna fortsätter kivas på Twitter, Netflix höjer priserna och och Instagram säljer annonsutrymme till konton de sagt sig förbjuda. Det och mer i dagens morgonsvep.


På den amerikanska marknaden ligger man lite längre fram gällande varumärkeskommunikation i sociala medier. Snabbmatskedjorna under flera år gjort sig kända för att använda en ganska bitsk och sarkastisk ton på Twitter. Och flera av dem, exempelvis McDonalds och Burger King, har sina egna små ordkrig. Men det är inte bara mellan sig själva de gnabbas. Burger King hyllades strax innan jul för sitt svarKanye West twittrande och nu har kedjan hittat nästa offer – Donald Trump. På grund av oenigheter i kongressen befinner sig den amerikanska staten sedan 25 dagar i en sorts nedstängning, vilket gör att många av dess tjänster och funktioner inte har öppnat. När den amerikanske presidenten tidigare i veckan tog emot en rad amerikanska fotbollsspelare kunde de därför inte bjuda på någon mat. Trump löste situationen genom att själv betala för mat från McDonalds, Wendys och Burger King. När han twittrade om situationen råkade han dock stava fel på "hamburgers" som istället blev "hamberders". Burger King var inte sena att ta tillfället i akt:

— Burger King (@BurgerKing) 15 januari 2019due to a large order placed yesterday, we're all out of hamberders. just serving hamburgers today.

Netflix höjer priserna

Priset för ett Netflixabonnemang har länge legat lägre än streamingtjänstens kanske största konkurrent HBO. Den tiden är nu förbi, åtminstone på den amerikanska marknaden. Under natten aviserade Netflix att priserna för alla typer av abonnemang, från det billigaste till det dyraste, med mellan 10 och 15 procent. Höjningen gäller än så länge den amerikanska och delar av den Latinamerikanska marknaden men förväntas komma även till resten av världen så småningom. Senast Netflix höjde priserna var i december 2017, det rapporterar AdWeek.

Instagram säljer annonsutrymme till konton som de själva sagt sig förbjuda

Problemet med fejkföljare och botar på de sociala plattformarna har länge varit ett problem. Plattformar som Twitter, Instagram och Facebook är de som dragit med störst problem och bolagens ägare har i flera vändor sagt sig leta en lösning på problemet. Nu avslöjar dock Techcrunch att Instagram sålt annonsutrymme till ett flertal konton som säljer följare och engagemang, en typ av konton som de själva sagt sig ha förbjudit. När Techcrunch informerade Instagram om kontona berättade en talesperson för plattformen att de dragit tillbaka annonserna, trots det hittade Techcrunch fortfarande annonser från två konton på plattformen.

NBC lanserar annonsfinansierad streamingtjänst

Den amerikanska tv-jätten NBC annonserade under gårdagen att man nästa år kommer lansera en ny streamingtjänst, det rapporterar AdAge. Tjänsten kommer att vara annonsfinansierad och ses som ett sätt för NBC att konkurrera med bland annat CBS och Warner. Även en premiumversion av tjänsten kommer att lanseras.

– Annonser kommer fortsätta att spela en central del i underhållningsindustrin och vi tror att en streamingtjänst men ett begränsat antal och personaliserade annonser kommer ge en fantastisk kundupplevelse, säger NBCU:s vd Steve Burke i ett uttalande.

Facebook satsar 300 miljoner dollar på lokaljournalistik

Lokaltidningshusen har länge muttrat över hur plattformar som Facebook och Google numera sväljer upp den absoluta majoriteten av de digitala annonsinvesteringarna. Båda plattformarna har svarat med en rad projekt som är tänkt att stärka den lokala journalistiken och blidka tidningshusen. Nu berättar Facebook att man under de kommande tre åren kommer att satsa 300 miljoner dollar på "nyhetsprogram, partnerskap och content" som gagnar lokalmedier i både Europa och USA. En del av pengarna kommer att gå till icke-vinstdrivande organisationer som jobbar för att stärka lokaljournalistiken, det rapporterar Mashable.

Premier League öppnar kontor i Singapore

Häromveckan annonserade Manchester United två nya upplevelsecenter på den kinesiska marknaden, ett steg som även rivalerna Arsenal tagit sen tidigare. Nu beslutar den brittiska ligans egen organisation, Premier league, att även de öppna ett kontor på den för dem viktiga asiatiska marknaden. Det nya kontoret ska inte bara stärka relationen till området utan även fungera som en hub där ligan kämpar mot piratstreaming, ett problem som de senaste åren växt enormt, det rapporterar The Drum.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.