Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Burger King tar rygg på nya Windows

Publicerad: 23 oktober 2009, 08:57

I går var det stora lanseringsdagen för Microsofts nya operativsystem Windows 7. Mer nedtonad än tidigare lanseringar. Reklamen betonar istället användarnas bidrag till tekniken. Enda extravaganta är Burger King (!) i Japan som firar Windows 7 med en Whopper 7.


Ämnen i artikeln:

MicrosoftBurger KingCrispin Porter + Bogusky

När Microsoft 1995 lanserade Windows 95 gjordes det med Rolling Stones och fest som fick en slutnota på 200 miljoner dollar. Förra operativsystemet, Vista, hade en lanseringskostnad på 500 miljoner dollar.

Enligt datortidningen Computer Reseller News ska kampanjen för Windows 7, som släpptes i går, ha en betydligt lägre profil. Förklaringen är att Microsoft inte längre har obegränsat med pengar och den allmänna trenden där användarna ska på så många möjliga och omöjliga sätt involveras i marknadsföringen.

Därför hade svenska Microsofts Stephani Smitt Lindberg plus några hundra tusen amerikaner lanseringsparty hemma i köket.

Reklamkampanjen för Windows 7 är gjord av Crispin Porter & Bogusky och bygger vidare på framgångsrika I´m a PC-kampanjen. Budskapet är att Microsoft har lyssnat på sina kunder och gjort ett operativsystem som de efterfrågat. Nedkokat blev det Windows 7 was my idea.

– Utgångspunkten med ”Vi har lyssnat på dig” är ingen ny teknik. Men att ett stort företag som lyssnar till konsumenterna är den riktning som världen går åt, säger Rob Reilly, kreativ chef på Crispin Porter & Bogusky till NY Times.
– Det handlar om hur programvara för folket nu har blivit programvara för folket och av folket.

Crispin Porter & Bogusky har även Burger King som kund men det är knappast troligt att byrån är inblandad i japanska Burger Kings egen kampanj för Windows 7. Om den amerikanska Windows 7-kampanjen har låg profil är Burger Kings egen variant allt utom nedtonad. Under sju, naturligtvis, dagar säljer Burger King en specialkomponerad Whopper med sju hamburgare mellan bröden för 777 yen (cirka 58 kronor).

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.