Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Nyheter

Burkinin som försvann – så har Stadium kriskommunicerat

Publicerad: 2 November 2018, 09:52

Stadium hamnade i blåsväder efter att butikskedjan plockat in en burkini i sortimentet – som sedan försvann efter en kritikstorm, skriver flera medier. Nu rapporterar butiken själva att burkinin är tillbaka.


Ämnen i artikeln:

Stadium

I onsdags rapporterade Dagens Nyheter att Stadium skulle börja sälja burkini, ett heltäckande badplagg för muslimer. Bara några dagar senare var burkinin borta från Stadiums hemsida, efter bland annat kritikstorm på Stadiums Facebooksida och på Twitter. Samtidigt skrevs det om burkini-nyheten bland annat i Norrköpings Tidningar, Expressen och Metro.

Stadiums kriskommunikation har karaktäriserats av ett fokus där man huvudsakligen inte tar ställning kring plaggets "eventuella innebörd". Plagget köptes in eftersom man såg en efterfrågan.

– Butikerna har fått in förfrågningar från sina kunder om den här produkten. Vi valde då att lyssna på efterfrågan. Vi är stolta över vårt sortiment, säger Angelica Larsson till Dagens Nyheter.

– Stadium är en sportkedja för alla och vi anser att det är en demokratisk rättighet till ett aktivt liv. Viktigt att förtydliga är att vi inte uppmanar någon att bära burkini, vi erbjuder alternativet för dem som redan gör det", skriver Annica Larsson i ett mejlsvar till Norrköpings Tidningar.

Kritikstormen återuppväckte burkini-debatten, bland annat på ledarsidor.

– Vi är stolta över vårt sortiment", sa Angelica Larsson, press-och informationsansvarig (DN 31/10). Stolta? Ni borde skämmas. Och åka på studieresa till Iran, skriver Carolina Dahlman, ledarskribent på Kristianstadsbladet.

– Så jag ska inte få bestämma själv hur mycket eller lite hud jag vill visa när jag simmar? Det är en absurd argumentation människor mot burkini för. Måste alla bära trekants-stringbikini eller?, skriver socialdemokraten Natalie Sial, tidigare ordförande för S-kvinnorna i Stockholm på Twitter, enligt Norrköpings Tidningar.

Varför plagget försvann uppgav Stadium att de inte visste.

– Vi felsöker varför produkten inte syns. vill understryka att vi tar starkt avstånd från religion, politik, kultur, tro, etnicitet och annat som inte hör till sportens värld, skriver Stadium till Svt Nyheter, och fortsätter:

– Det var du som valde ordet tekniskt fel, som svar när SvT Nyheter frågade om det var ett tekniskt fel, och hänvisade till en tidigare mailkonversation.

Slutligen meddelade Stadium under morgonen på sin Facebooksida att burkinin är tillbaka på hemsidan och uppger att den försvann på grund av tekniska problem.

– Vi uppmanar inte någon att använda burkini, istället ser vi till att de som använder en sådan får möjlighet att ta del av ett aktivt liv. På grund av tekniska problem försvann burkinin på vår svenska sajt under torsdagen och gick sedan bara att ses för inloggade medlemmar, vilket vi arbetade intensivt med att återställa och nu har åtgärdat, skriver Stadium på sin facebooksida.


Ämnen i artikeln:

Stadium

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.