Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Butiken egen värld i Bokia-kampanj

Publicerad: 1 december 2008, 09:08

Här presenterar Resumé aktuella kampanjer. Vill du tipsa om en kampanj klicka här. Vill du kommentera kampanjerna gör det längst ner på sidan.


Butiken egen värld i Bokia-kampanj

Bokia lanserar ett nytt kreativt koncept i sina julkampanjer. “Ge bort en värld i år” är temat och payoffen i filmen är “Klapparna som öppnar dörren till helt nya upplevelser”.

Bakom konceptet och kampanjen står Valentin & Byhr i Göteborg, där Jessica Toreld är en av kreatörerna. Hon berättar att den nya filmen tar sitt avstamp i förra årets kampanj, på temat Kliv in i en annan värld, men att det har tagit det vidare: i år är det Bokias värld som för första gången presenteras.
– Vi använder egentligen samma princip som förra året men har skruvat till den för att tydligare kunna lyfta fram det unika hos Bokia – vilket faktiskt inte är produkterna utan butikerna, säger Jessica Toreld.

Hon pratar om skillnaden mellan att handla sin bok på Ica Maxi mellan kött- och grönsaksdisken, och den special iserade bokhandelns bredare och mer kompletta utbud.

Kampanjen följs upp i butik med bland annat skyltmaterial.

Kampanjmanéret går i pop-up-bokens förtecken.
– I de klassiska pop-upböckerna vet man aldrig riktigt vad som kommer att hända. Det är den nyfikenheten och förväntan som vi vill väcka hos kunderna när de besöker Bokia, berättar Marcus Lindh, ad.

Bokia har under året även skapat sig ett nytt butikskoncept, som hade premiär i en butik i Göteborg i höstas. Där lyfts Bokias produkter, böckerna, fram tydligare, och butikerna blir mer varumärkta. Det handlar om en mer renodlad design, och enligt Jessica Toreld bryter julkampanjen av mot detta genom att dramatisera de olika världar man upplever i en riktig bokhandel.

– Kampanjen blir en skön kontrast till det nya konceptet, säger hon.
Filmen, som hade premiär i torsdags, går i TV4, TV4+, TV4 Fakta och TV8.

Bokia

Byrå: Valentin & Byhr

Arbetsgrupp: Marcus Lindh ad, Jessica Toreld copywriter, Anna-Pia Fogelström ad ass, Charlotte Hansson ad ass, Cathrin Borgersen operativ projektledare, Anders Sköld key account, Ulrica Ramstedt strategic director

Per Torberger

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.