Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag02.03.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Byggmax får ny identitet i samband med 100:e butiken i Sverige

Publicerad: 29 November 2018, 09:06

Överst: gamla Byggmax, nederst: nya Byggmax

I samband med att Byggmaxs 100:e butik öppnade i Stenungsund i fredags får Byggmax ny logotyp och identitet.


Ämnen i artikeln:

ByggmaxLynxEye

Den nya varumärkesstrategin innebär en ny grafisk profil och logotyp framtagen av Lynxeye Studios, Lynxeyes strategiska designbyrå och dotterbolag. Den nya designen ska förstärka Byggmaxs position på marknaden och modernisera uttrycket.

– Våra kunder känner såklart igen oss, men vi har tagit klivet in i en ny tid och moderniserat vårt uttryck. Vi vill återspegla varumärkets position och visa att vi står för värde för pengarna, säger Emelie Gessner, marknadschef Byggmax, i ett pressmeddelande.

Den nya grafiska profilen var varsamt designad – då man ville bygga på Byggmax tidigare utseende som har hög igenkänning i hela Norden.

– Designarbetet inleddes samtidigt som strategiarbetet, vilket har underlättat svåra beslut och hjälpt oss navigera mellan alla olika vägval kring vad som ska behållas, tas bort eller förstärkas. Vissa tidiga insikter från målgruppsval och framtidsscenarios har följt med oss hela vägen ut i riktlinjer för designen, "Design är ett viktigt verktyg när Byggmax ska förflytta sig mot en position kring värde för pengarna, snarare
än bara lågt pris. Genom att vi behållit de karakteristiska färgerna, som är en viktig del av Byggmax arv, och förfinat och moderniserat designen ger varumärkets visuella uttryck en tydlig signal om värde för pengarna. Designen kommer att spela en viktig roll i att förändra och förbättra upplevelsen i butiksmiljön och att få de digitala kanalerna att tala samma språk, kommenterar Robert Holmkvist, Creative Director på Lynxeye Studios i Stockholm.

– Byggmax vill att alla ska ha möjligheten till att genomföra sina byggdrömmar, men utan att tumma på kvaliteten. Både strategi- och designutveckling har skett utifrån de förväntningar och frustrationer man identifierat hos alla som bär på byggdrömmar, kommenterar Anna Björk, kundansvarig på Lynxeye.

Byggmax nyöppnade 100:e butik i Sverige, belägen i västgötska orten Stenungsund:

Ämnen i artikeln:

ByggmaxLynxEye

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.