söndag5 februari

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Byrågrundarna ökar innehavet i snabbväxande startupen

Publicerad: 10 februari 2022, 10:09

Sara Wikberg och André Frisk investerade tidigt i Brick.

Foto: Börje Svensson

Sara Wikberg och André Frisk ökar sitt innehav i powerbank-bolaget Brick.

Ämnen i artikeln:

Wikberg&FriskNyheter

Thomas Nilsson

thomas.nilsson@resume.se


De senaste åren har vi sett några exempel på byråer som byter sina tjänster mot aktier och konvertibler i sina startup-kunder. Ett exempel är PR-byrån Wikberg&Frisk vars ägare Sara Wikberg och André Frisk var tidigt inne i Brick. Brick är en svensk startup som tillhandahåller powerbanks i det offentliga rummet. Bolaget grundades 2019 och har efter en tuff start fått snurr på verksamheten, förra året expanderade de kraftigt till en mängd nya marknader. I dag har de verksamhet på världens alla kontinenter och på hemmaplan har man avtal med såväl Åhléns och Starbucks som AMF och Stockholms lokaltrafik. 

Nu aviserar Brick att de stängt ytterligare en investeringsrunda, en runda som inbringat 17 miljoner kronor. Leder rundan gör fonden Fåhraeus startup and Growth men även Wikberg&Frisk-grundarna finns med. I och med rundan ökar Sara Wikberg och André Frisk sin andel i bolaget markant.

– Brick har gjort ett enormt imponerande arbete under 2021, och att vara en del av investeringsrundan kändes som en självklarhet. Ett bolag som tar sig an stora bransch-utmaningar såsom skalbarhet, och kommer ut på andra sidan med branschens absolut bästa affärsmodell känns lovande för framtiden. Såklart man vill investera i branschens bästa team, säger André Frisk, founding partner på Wikberg&Frisk.

– Förutom det väldigt fina byrå-samarbetet vi haft under åren med Wikberg&Frisk, är grundarnas kompetens inom kommunikation, affärsutveckling och strategi för oss ovärderlig och en grundsten för vår fortsatta expansion. Att vi hittat en modell där vi båda gynnas av vår tillväxt tror vi har varit en nyckel för samarbetets framgång, säger Emil Esselin, vd på Brick. 

 

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev