Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Nyheter

Byrån som hjälper till att bygga Vois varumärke

Publicerad: 13 September 2019, 11:25

Arvid Gradin och Christofer Weider på Strays.

Efter två år på byråmarknaden lanserar Strays sitt största jobb någonsin i form av Vois första globala kampanj. För Resumé berättar grundarna Christofer Weider och Arvid Gradin om varför de till att börja med inte var speciellt sugna på att göra en kampanj om säkerhet – och varför det kan vara bra för kreativiteten att ha finansiella begränsningar.


Ämnen i artikeln:

Lantmännen

Det svenska elscooterbolaget Voi har ett av Sveriges just nu mest uppmärksammade varumärken – på gott och ont. Sedan Voi för drygt ett år sedan som första aktör ställde ut sina elscootrar på svenska gator har marknaden formligen exploderat. Idag är elscooterfenomenet både hyllat och kritiserat. En stor del av kritiken har att göra med olyckor som sker i samband med elscooteråkning, mycket på grund av att användarna inte alla gånger följer trafikreglerna.

I sin första globala kampanj valde Voi att ta itu med problemet genom att rikta ljuset mot säkerhetsproblematiken. Med kampanjen "Ride like Voila" lanserar Voi vad man kallar världens första digitala trafikskola skapad uteslutande för elscootrar, som leds av säkerhetsgurun Voila. För att fler ska ta lektionerna belönas alla användare som godkänns med gratis åkturer hos Voi.

Bakom kampanjen ligger den kreativa byrån Strays, som lanserades för cirka två år sedan av Christofer Weider, Arvid Gradin och Carl Bachmann.

Carro Hjelm (marknadschef på Voi, reds. anm.) har berättat att många har hört av sig och berömt Voi för att de vågar göra den här kampanjen, berättar Christofer Weider till Resumé några dagar efter lanseringen.

Arvid Gradin fyller i:

– Voi har inte köpt speciellt mycket medieutrymme för kampanjen, men när vi pratade med dem efter arbetsdagen i måndags hade de redan haft 100 000 som besökt sajten. Det var verkligen en tankeställare. Reklam är reklam – folk bryr sig generellt inte. Så att ens lyckas få så många att interagera med kampnjen känns stort, säger han.

Duon berättar att de först inte var speciellt entusiastiska när Voi hörde av sig och ville ta fram en kampanj kring säkerhet.

– På Strays pratar vi mycket om vilken frihet det ligger i att åka Voi och ville egentligen hellre fokusera på det. När Carro sa att hon ville ta upp säkerhetsfrågan tyckte vi nästan att det var lite tråkigt, säger Christofer Weider.

LÄS MER: "Så blev Voi ett samtidsfenomen – marknadschefen om bolagets framtidsstrategi"

– Men hon höll fast i att det är viktigt. Det är inget elscooterbolag som gjort en kampanj kring säkerhet tidigare så är man först ut med det finns det potential att bli lite synonym med säkerhet, fortsätter han.

Strays började skissa på hur en säkerhetskampanj kunde se ut och insåg att majoriteten av de som tycker illa om elscooterfenomenet gör det för att användarna inte alltid kör speciellt bra. Vikten av att hjälpa användarna att köra bättre – och göra det på ett sätt som de faktiskt vill ta till sig av – var en viktig insikt som låg till grund innan de började jobba ut något skarpt.

– Många av Vois användare bor i storstäder som Berlin, Paris eller Stockholm. De är ofta yngre och utan körkort, och kanske aldrig kommer ta körkort. Vi började jobba med insikten att de vi pratar med faktiskt inte vet så mycket om att färdas i trafik, säger Arvid Gradin.

Men att starta en trafikskola är kanske inte det mest spännande man kan göra, kände dem, speciellt inte en där det kostar pengar att lära sig.

– Det var då vi började skissa på sekt-idén. Det första startskottet var att använda en säkerhetsguru som skulle komma till världen och lära folk att åka Voi ordentligt. Så gurun Voila är egentligen en förtäckt körskola, säger Christofer Weider.

Medan en körskola kostar pengar valde Strays att vända på det. I Voilas säkerhetsskola får användarna istället credits att åka Voi för som belöning, vilket fungerar som en morot för att genomföra hela testet.

– Ska du gå med i någon sekt i sitt liv tycker vi att du ska gå med i den här, säger Arvid Gradin och skrattar.

– Vad vi hoppas är att den här kampanjen ska hjälpa till att bygga Vois varumärke som ärligt och ansvarstagande, lägger han till.

Förutom Voi jobbar Strays idag med kunder som Lantmännen, Happy Homes och Stockholms bränneri. "Ride like Voila" är dock den största kampanjen de gjort hittills.

– Förhoppningsvis kan det här innebära att fler större aktörer får upp ögonen för oss, säger Christofer Weider.

Innan de startade Strays drev duon företaget Our Greenery som sålde underhållningsfria odlingskit. De byggde bolaget från grunden och det växande intresset för odling gjorde att varumärket fick en bra ställning på marknaden och togs in på en uppsjö design- och heminredningsbutiker.

– Någonstans på vägen började vi inse att det roligaste i det var att skapa varumärket och kommunicera kring det, inte att sälja produkten. Eftersom det samtidigt var svårt att få ihop ekonomin i bolaget började vi göra olika reklamjobb på frilansbasis, berättar Arvid Gradin.

Uppdragen växte i antal och till slut fick de en stor kund i Formbetong, Sveriges ledande byggföretag inom betongbranschen. Strays ville göra om varumärket från grunden och eftersom det var mycket jobb tog de hjälp av Carl Bachmann som då precis hade slutat på McCann. I en soffa på Anglais vid Stureplan i Stockholm tog de beslutet att starta en egen byrå.

Christofer Weider, som har en nioårig bakgrund i byråvärlden hos bland annat McCann i Stockholm, BBDO i Moskva och Havas i London, beskriver det som "en helt ny värld" att bygga upp en byrå från grunden.

LÄS MER: "Teamet bakom Arkets varumärke lanserar ny byrå"

– Egentligen var det redan med Our Greenery som insikten kom till mig att reklam faktiskt kostar pengar. När jag satt på McCann kunde jag tänka: kan inte bara kunden skicka över en massa pengar så kan vi göra en riktigt bra film? Jag var bara en kreatör som satt på mitt rum med mina idéer medan det var projektledarna som höll koll på pengarna.

– Nu har jag fått extremt mycket förståelse för vad saker och ting kostar. Marknadspengen har inte förändrats säger alla, men den ska ju räcka till många fler kanaler. Jag tror att många måste bli bättre på att använda sin marknadsbudget smart, fortsätter han.

Är det bra eller dålig för kreativiteten att ha så bra koll på finanserna?
– Jag tror faktiskt att det bara gör en bättre. Jag upplever att jag blir mer kreativ av att veta att det finns finansiella begränsningar, för det får mig att tänka två varv till. Man kan inte alltid hyra in en svindyr regissör och flyga till andra sidan jorden. Vi måste komma på någonting annat som driver reklamen.

Att vara en liten byrå har också kommit med insikten om vikten av att ha ett tajt samarbete med kundernas inhouseteam. "Ride like Voila" har tagits fram i tätt samarbete med Vois designers och strateger. Strays ser det som ett exempel på hur bra det kan bli när byrå och inhouse jobbar tätt tillsammans.

– Vårt samarbete med Voi tycker jag är ett klockrent exempel på hur vi kan jobba med kunder framöver. Vi hade inte kunnat göra den här kampanjen utan deras hjälp, säger Christofer Weider.

Vad krävs av er för att Strays ska utvecklas väl framöver?
– Det finns ju en klyscha som säger att du aldrig är bättre än ditt senaste jobb. Man kan bli vansinnig av att tänka långt framåt, jag tror inte vi ska grubbla på vad som kommer hända med Strays om tre år utan ha fokus här och nu, säger Christofer Weider.

– Jag tror vi måste leverera bra grejer hela tiden, gör vi någonting dåligt kommer man inte komma ihåg det bra vi gjort tidigare, säger Arvid Gradin.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se


Ämnen i artikeln:

Lantmännen

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.