Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag02.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Byråns betalning för kampanjen: 12 000 flaskor öl i stället för pengar

Publicerad: 23 Augusti 2019, 06:23

Bild från kampanjfilmen.

BBH New York lever inte efter uttrycket "cash is king", Ardalan Shekarabi öppnar upp för att skärpa lagstiftningen kring spelreklam igen och ny studie visar att maskotar boostar marknadsandelarna. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

Ardalan ShekarabiSpelreklam

Byråns betalning för kampanjen: 12 000 flaskor öl i stället för pengar
Cash is king brukar det heta. För BBH New York kan det gamla ordspråket nu göras om till beer is king. När byrån skulle begära betalning för en kampanj de skapat åt ölmärket Pabst Blue Ribbon gick det nämligen bra med ölflaskor i stället för pengar. Det blev hela 12 000 stycken.

– Vi ville verkligen jobba med dem och visa vad vi går för. Vi tänkte att det här kunde bli en rolig grej för byrån helt enkelt. Så vi räknade på hur många öl som kunde bli uppdruckna på kontoret under happy hours, fester och sånt. Sedan föreslog vi antalet och Pabst Blue Ribbon gick oss glatt till mötes, säger Alex Monger, affärschef på BBH New York.

Kampanjen heter "Stronger than you think" och ska positionera den nya sorten Stronger Seltzer. Detta skriver Adage.

Ardalan Shekarabi ryter till mot spelbolagen – igen
I en intervju med DN öppnar civilminister Ardalan Shekarabi upp för att lagstiftningen kring spelbolag ska skärpas – igen. Detta efter att den nya spellagen trädde i kraft vid årsskiftet.

– Vi vill kraftigt begränsa spelreklamen åtminstone på de speltyper som är farliga. Det kan bli vissa typer av förbud och bestämmelser om hur och när reklam får sändas, säger han till DN.

Victorias Secret vill styra om sin marknadsföring
Sedan tidigare har underklädesbolagets investerare velat att marknadsföringen ska styras om. Nu kan det bli verklighet, efter ytterligare ett kvartal med färre kunder i sina fysiska butiker. Bolaget ska nu göra en översyn vad gäller all marknadsföring: alltifrån foton till budskap och hur man använder sociala medier och bemöter kunder i butiker. Detta sker efter att den kontroversielle tidigare marknadschefen Ed Razek slutade tidigare i augusti.

– Finns det en möjlighet att göra meningsfulla förändringar i vårt marknadsföringsbudskap inför det fjärde kvartalet i år? Svaret är ja, sa Stuart Burgdoerfer, finanschef på moderbolaget L Brands i samband med att kvartalsrapporten för Q3 släpptes. Det här skriver Adage.

Ny studie: Maskotar boostar marknadsandelarna
Det lönar sig att ha en Ronald McDonald eller en M&M-gubbe. I alla fall enligt en ny studie som det globala undersökningsföretaget System1 har gjort. Där slår man fast att dessa fiktiva karaktärer ökar reklameffekten. Data som samlades in från kampanjer gjorda 2017 och 2018, visar att kampanjer som innehåller en maskot har 37 procents större chans att öka bolagets marknadsandelar än kampanjer som inte har en liten filur. Men det slutar inte där. Maskot-kampanjerna har också 27 procents mer chans att öka kundtillströmningen och 30 procent högre chans att få vinsten att växa.

– Det här bevisar att karaktärerna vi alla älskar i reklamen inte bara är kul, de genererar också goda affärer. Det är en ren tragedi för kreativiteten att de har minskat så kraftigt, säger Tom Ewing, marknadschef på System1 Group, till Adweek.

XXL startar extern granskning
Tidigare i veckan blev det känt att sportkedjan XXL i Norge systematiskt manipulerat försäljningssiffror genom att låta anställda köpa produkter de sedan har gjort retur på. Detta för att få upp statistiken på sålda varor så att man fått tillstånd att sjösätta reakampanjer. Nu tillsätter man en extern granskning, där styrelseordföranden Øivind Tidemandsen menar att målet är att gå till botten med saken. Det skriver MinE24.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Ämnen i artikeln:

Ardalan ShekarabiSpelreklam

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.