Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Nyheter
Publicerad: 8 november 2007, 12:22
Vem har valt vem för att göra vad? Resume.se har koll på byråvalen.
Bolagen Jämtfrakt och Härjelast har gått samman. Nu byter bolaget som omsätter 1,1 miljard namn till Reaxcer. Uppdraget att sköta omprofileringskampanjen som startar nu på torsdag har gått till Högberg-gruppen. Kampanjen kommer att omfatta annonsering i dagspress, stortavlor och webben.
Pensionsjätten AMF skrotar samarbetet med pr-byrån JKL. Enligt uppgifter till Resume.se hänger det ihop med att konsulten Jon Åsberg lämnat byrån för tidningen Affärsvärlden. Läs mer
Netstar som ligger bakom de nordiska digitala mötesplatserna Resedagboken, Netdoktor, Tasteline och Shortcut har valt en ny pr-byrå.
– Vi tittade på en rad olika pr-byrårer, men Andréasson PR presenterade de mest kreativa idéerna på hur vi kan stärka vårt varumärke och väcka uppmärksamhet för fenomenet communities i ett bredare sammanhang, säger Netstars vd Gustav Lagercrantz.
I en nyligen avslutad upphandling tog byrån Dist hem uppdraget att bli Ung Företagsamhets nya kommunikationsbyrå.
– Jag ser fram emot vad Dist kan åstadkomma för oss. Vi tror att de har den kunskap som vi behöver och att det kommer bli ett framgångsrikt samarbete, säger Magnus Hanzon, marknadsansvarig på Ung Företagsamhet.
GB Glace har bytt webbyrå. Från Projektor till Music Bay.
– Det här är en stor ära för oss, säger Patrik Simon, projektledare på Music Bay.
Byrån som vann uppdraget efter en pitch inledde samarbetet med Unilever-ägda GB Glace i januari och har sedan dess gjort om företagets hemsida och gjort tre kampanjsajter, Top hat, Gräddglass och ”Årets nyheter”, samt även några banners.
– Unilever har verkligen roliga produkter och är ett kul företag att jobba med, säger Patrik Simon.
Prime M2 har fått tillökning i sitt showroom. Därmed kommer byrån att sköta om utlåning av kollektioner från JC, Sisters, Brothers, J-Store och Polarn & Pyret.
Digitala kommunikationsbyrån AD&D har skapat nya ZTV.se med ny grafisk profil. MTG valde efter byråpitch under hösten 2006 AD&D som partner för att skapa nya ZTV. Konceptet bygger på användarskapat innehåll.
Top-Toy, med leksaksbutikerna, Toys ´r´ us och BR leksaker, väljer mediebyrån OMD. Detta efter en upphandling där Carat och Mediacom tävlade. Top-Toy bryter också sitt samarbete med reklambyrån Grey. Läs mer
Auktionssajterna EBay/Tradera har valt pr byrån Mahir. Bland annat ska Mahir ge råd, skapa publicitet och skapa aktiviteter i digitala kanaler, som bloggar.
– Vi valde Mahir för att de kombinerar kreativitet och ett gediget kunnande inom medierelationer med en unik spetskompetens kring nya digitala kanaler. De är dessutom mycket affärsmässiga och förstår vår värld och vår affär. Med Mahir ska vi förutom hålla ett högt medialt tryck, utveckla nya sätt att nå våra målgrupper via digitala kanaler, exempelvis bloggar, säger Traderas presschef Fredrik Skärheden i en kommentar.
Mediebyrån Adon tar hem bildelskedjan Mekonomen, som ifjol köpte reklam för knappt 17 miljoner kronor brutto.
– Det är jätteroligt. Vi jobbar redan med flera detaljister, säger Tommy Gapinski, vd på Adon. Läs mer
Pr-byrån Coast Communication har börjat jobba för BRIS (Barnens rätt i samhället). Uppdraget sker utan att Coast får någon ekonomisk ersättning.
– Vi har en tid sökt en lämplig partner för CSR-jobb. BRIS är en pålitlig och respekterad organisation med ett syfte vi sympatiserar med och respekterar och som vi gärna arbetar med, säger KG Rickhamre, vd Coast Communications.
Patriksson Communication har fått uppdraget att bli Glitters huvudbyrå. Uppdraget gäller från den första mars 2007. Patriksson ska bidra med strategisk rådgivning och framtagande av pr-planer, planering, koordinering och genomförande av pr-aktiviteter i Sverige och Finland, samt planering och koordinering av aktiviteter i Norge och Danmark.
Pyramid har fått ett uppdrag för Kockums. Men eftersom det handlar om ubåtar är det mesta kring affären hemligt. Läs mer
Tempel blir Adeccos reklambyrå när bemanningsföretaget fortsätter kampen med Proffice och Manpower. Den första kampanjen ska komma under våren. Läs mer
Knock blir Volvo personvagnars globala byrå när det gäller kommunikation och design för mässor och events. Knock är en "brand experience"-byrå som ingår i Åkestam Holst-nätverket. Läs mer
Trivs du i Nettobutikerna? Är du Stockholmare är det oväsentligt, de ska ändå försvinna från regionen. Men i södra Sverige där den danska kedjan blir kvar ska inredningen bli snyggare. det är det första uppdraget Morkman ska utföra åt nya kunden Netto. Läs mer
Teknikbjässen Philips spenderar 303 miljoner pund på medieköp varje år. Nu står det klart att Carat får fortsätta att arbeta med Philips. "Sense & Simplicity" är den payoff som mediebyrånätverket ska förmedla även i fortsättningen. Läs mer
Hemköp vill liksom Netto lyfta upp kommunikationen i butikerna och väljer i den vevan en ny byrå. Det blir Locomotiv som ersätter Oliven som tidigare hade uppdraget. Läs mer