Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Calle Lewenhaupt

Publicerad: 5 februari 2009, 08:12

Carl Lewenhaupt, 50, är en veteran i reklambranschen, där han varit verksam de senaset 24 åren. I år kommer han sitta i juryn för alternativa medier.


Ämnen i artikeln:

Månadens Alternativa Media

Calle Lewenhaupt. Foto: Björn Elgstrand

Uppdrag du jobbar med?
– Bland andra Posten, Spendrups, Viking och Svenskt Tenn.

När man jobbat så länge med reklam: finns det nåt man inte sett?
– I princip allt. Det finns en gammal fin historia som berättar att chefen för amerikanska patentverket vill lägga ner sitt verk i slutet av sextiotalet, eftersom allt redan var uppfunnet.

Drömkonto jag vill jobba med?
– Det mesta, utom de som kör TV-spots om analklåda.

Hur får du nya idéer?
– Jag är en hängiven voyeur, jag gillar att titta på människor. Samlar händelser och intryck, från verkligheten, bioduken, böcker eller låt-texter.

Efter hur lång tid kan man återanvända gamla idéer utan att anklagas för att plagiera?
– Jag är ganska liberal i plagiat-debatten. Fuskar man, så fuskar man och får leva med det. Men att utifrån känd teknik och kunskap utveckla sin variant av en ny familjekombi, hjärttransplation eller en annons för stora hamburgare är för mig inget plagiat.

Stoltaste ögonblick hittills i karriären?
– Förmodligen mitt första guldägg (mamma omvändes och tyckte plötsligt att reklam var ett "habilt yrkesval").

Bäst reklam just nu förutom byråns egna?
– Mycket av det DDB gör på print är bra. Som reklamkoncept är fåret Frank för Tele 2 avundsvärt enkelt och genomarbetat.

Ulrika Fjällborg

Ämnen i artikeln:

Månadens Alternativa Media

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.