Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Cancerfonden gör rekordinsamling

Publicerad: 7 juni 2010, 07:41

Aldrig förr har svenska folket skänkt så mycket till sjuka prostator. Cancerfondens årliga kampanj mot prostatacancer, Mustaschkampen, har dragit in drygt tio miljoner. – Det är det bästa resultatet någonsin. Förhoppningsvis blir det ännu bättre 2011, säger Jacob Lagercrantz PR-ansvarig hos Cancerfonden.


Ämnen i artikeln:

Cancerfonden

Robert Aschberg och Gert Fylking har återigen rest genom landet för Mustaschkampens skull. I år med Musse Hasselvall och Andreas Halldén i släptåg.

Det är fjärde året som Cancerfonden anordnar sin kampanj för att samla in pengar till forskning kring och sprida kunskap om prostatacancer.

Pengarna är inte färdigräknade eftersom insamlingen fortfarande pågår men det står redan klart att Mustaschkampen slagit rekord.
– En stor bidragande orsak är att kännedomen ökar hela tiden. Det är fortfarande en ganska ung kampanj jämfört med våra andra som till exempel Rosa Bandet, säger Jacob Lagercrantz.

Han menar att Mustaschkampen nu börjar etableras som ett undervarumärke.
– Det var fler som deltog via Facebook, medieintresset var större om man räknar per dag av kampanjen och fler startade insamlingssidor.

Just insamlingssidorna hjälpte till eftersom en duell utvecklades mellan en gammal fotbollshjälte och Oriflames grundare.
– Vi hade en riktig toppfajt mellan Kennet Andersson och Robert af Jochnick som drog in en halv miljon tillsammans. De lockade väldigt mycket uppmärksamhet.

Som förra året har medieprofilerna Robert Aschberg och Gert Fylking tagit sig från Ystad till Haparanda för Mustaschkampens skull. I år valde de dock att inte gå utan liftade istället. En annan nyhet var att Musse Hasselvall och Andreas Halldén följde med på resan.

Ove Gustafsson

Ämnen i artikeln:

Cancerfonden

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.