Nyheter
Cannes Lions – Dag 1: Drick mycket vatten och akta er för mördarvalarna
Publicerad: 20 juni 2023, 11:00
Foto: Pressbild
Lejonfeber 2023. Kalle Wikström, chief storyteller på Frontify, delar med sig av kreativa trender och framtidsspaningar från årets Cannes-festival.
Värmen pulserar på Croisetten och redan första dagen ser människor solgrillade och lite hålögda ut, blanka av svett och lätt stressade i förväg av allt mingel, alla vinst-förhoppningar och all rosé som ska komma.
Som vanligt så är Cannes Lions laddat med paradoxer. Festivalen fyller 70 år, och det känns som att alla stora varumärken, platformar och techbolag storsatsar för första gången efter pandemin. Stämningen är uppsluppen, och på agendan står optimistiska rapporter om kreativitetens återkomst, en ny era av effektivitet och AI:s kreativa potential.
Men festivalen utspelar sig i år också mot en extra tydlig fond av konflikter i världen.Landkrig i Europa, massiva strejker i Hollywood, konflikter om AI som på vissa håll börjat kallas för “plagiarism software”.
Samtidigt som Reddit stoltserar med en stor monter utanför Palais De Festival i Cannes (“The place to go if you want to know”) så har Reddit “gone dark”, med moderatorer som stänger trådar, i protest mot ledningens agerande mot användarna och Reddit-community i sina försök att vinstmaximera inför en kommande IPO.
Alla den kreativa världens high-rollers eller “whales” är här, för att använda Las Vegas-terminologi, klädda i det vitaste linnet och redan med rosé-glasen i högsta hugg. Men det understryker på något sätt också vilka som inte är här.
Vilket märkligt undantag ändå Cannes är, i sin bubbla av sol och märkeskläder, i en värld där den globala ekonomin krisar och levnadskostnaderna stiger. Och för en jubileumsfestival som är extra tydligt tematiserad kring mångfald, “DEI” och tillgänglighet i år, åtminstone enligt programmet, så verkar det än så länge inte inkluderas många röster från de som kämpar ekonomiskt, eller de mest utsatta i världen.
Utan techjättar frotterar sig med globala byråer och riskkapitalister dricker kall rosé med stormrika mediahus i vanlig ordning, som om ingenting har hänt.
Men de är inte heller de enda ”valarna” här.
Från flera delar av Medelhavet och Gibraltars sund kommer rapporter om att orcas, späckhuggare eller “killer whales”, vilket epitet man nu föredrar, har börjat attackera lyxbåtar och yachts. Orsaken tros vara att en späckhuggare blev skadad av en båt, och attackerade rodret på båten som hämnd. Och eftersom späckhuggare är socialt lärande och kreativa djur, så har nu andra yngre späckhuggare börjat imitera sina äldre flockmedlemmar, och attackerar båtar till höger och vänster. En kanske lite för övertydlig metafor om naturens revansch på miljardärerna och överdådet som hotar planetens framtid.
Det är förstås enormt roligt att vara på plats här i Cannes. Men det sätter samtidigt igång många tankar om världsordningen, om vilka röster som får en plattform och vilka problem som prioriteras för kreativt påkostade lösningar.
Rätt grundidé har nog InBev’s marknadschef Marcel Marcondes, som inledde festival-programmet med en fantastisk föreläsning om deras kreativa system och filosofi (mer om den senare), och vad som gjort dem till Creative Marketer of the Year två år i rad:
“We come to Cannes to be humble. To realize that there are so many people better than us, and that there are so many more problems left we need creativity to solve.”
Till sist – lite Cannes-tips till alla som är på plats.
Drick mycket vatten. Ta med badkläder, utifall att. Ta pauser för att andas och få ner pulsen och smälta alla intryck emellanåt. Och om ni ger er ut på någon yacht, håll ett öga öppet efter skojfriska späckhuggare med aptit på linnekläder och tjocka plånböcker.
Kalle Wikström