Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Cannesvinnare startar immersive media-studio

Publicerad: 20 September 2017, 09:18

Johan Anstérus, Anna Adamsson, Bo Gustafsson, Jessica Thorelius och Thomas Söderlund startar immersive media-studion DVA.

Foto: Pressbild

Tidigare i år prisades de med ett Guld i Cannes för sin VR-kampanj "Enter Sandbox" för Audi. Nu startar Jessica Thorelius, Anna Adamsson, Thomas Söderlund, Bo Gustafsson och Johan Anstérus VR-studion DVA.


Ämnen i artikeln:

Great WorksGarbergsMediaMonks

Tidigare i år prisades MediaMonks med ett guld i Cannes för sitt arbete med Audis VR-kampanj "Enter Sandbox". I kampanjen uppmanades kunder att med hjälp av VR återvända till sitt barnasinne och sandlådan för att testa Audis Q5-modell.

Nu startar delar av de som var med och utformade kampanjen en egen studio, DVA, inom immersive media (AR/VR/360).

Bakom den nya studion står immersive media-veteranerna Jessica Thorelius, Anna Adamson, Thomas Söderlund, Bo Gustafsson och Johan Anstérus.

– Det är först nu som förutsättningarna finns på riktigt för att utmana traditionella kanaler med immersive media och nå en riktigt stor publik, oavsett målgrupp. Vi ser en stor potential för Sverige att vara kreativt ledande inom AR, precis som vi varit inom många andra digitala områden. När tekniken drivs framåt blir immersiva medier mer tillgängliga för konsumenten, säger Jessica Thorelius, vd för DVA.

Kvintetten har förutom MedieMonks en bakgrund från byråer som Great Works och Garbergs.

Enligt Bo Gustafsson, DVA:s kreative chef, kommer Apples nya AR-verktyg "AR Kit" att bredda både kundbas och användningsområde för immersive reality.

– Den nya AR-standarden kommer förändra många stora områden tack vare sin tillgänglighet hos en bred bas av konsumenter. Det kommer inte finnas något segment inom kommunikation, utbildning eller underhållning som lämnas opåverkat av AR. Vi har bara skrapat på ytan av vad som är möjligt med dessa nya immersiva medier, berättar han.

Igår presenterades IKEA:s nya app IKEA Places, en app som spås revolutionera sättet vi handlar möbler på.

– Vi vill skapa affärsnytta och inte bara göra en cool upplevelse utan relevant innehåll. Idag råder det en stor missuppfattning kring att användningen av immersive tech är en strategi i sig när det egentligen är olika verktyg som kan användas för att uppnå en strategi. För att få kunden att förstå slutprodukten och effekten lägger vi hellre vår tid på att bygga prototyper än att göra snygga keynotes, avslutar Jessica Thorelius.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.