Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Carina Nunstedt blir Bonniers tidskriftsdoktor

Publicerad: 19 augusti 2008, 08:28

Carina Nunstedt är tillbaka på Bonnier. Men nu som affärsutvecklare på konsultbasis. – Jag ska jobba brett med flera titlar. Det finns även internationella inslag i mitt uppdrag, säger hon till Resume.se.


Carina Nunstedt. Foto: Björn Elgstrand.

Affärsutveckling i ett brett perspektiv.
Så beskriver Carina Nunstedt själv sitt nya uppdrag för Bonnier Tidskrifter.
Hon är tillbaka i ”huset” 1 september.
– Jag vet faktiskt inte vad mitt första uppdrag blir. Det är upp till Ulrika Saxon och hennes kollegor att bestämma den saken. Jag ska jobba där behovet finns, som tidningsdoktor eller tidningsterapeut.
– Det ska bli jättespännande att utveckla befintliga tidningar, jag har ju tidigare mest startat tidningar. I dag behöver alla tänka nytt.

Blir du anställd eller jobbar du från egen firma?

– Jag jobbar med konsultavtal.

Vad tar du med från ditt korta äventyr med Passion for Business?
– Jag har lärt mig oerhört mycket, framför allt att göra tidning med väldigt små resurser. Jag har lärt mig att jobba ännu hårdare och att inte ge upp, hur konstigt det än kan låta.

Ja, det låter onekligen som en kontradiktion med tanke på den korta tiden?

– Jo, men jag är inte en person som ger upp. Och jag tror fortfarande på Passion for Business. Jag önskar både Anna ( Carrfors Bråkenhielm) och Henrik (Frenkel) lycka till. Jag hade aldrig startat tidningen om jag inte trott väldigt hårt på målgruppen.

Innebär det att du tänker starta en Passion for Business på Bonnier på Bonnier?
– Det är inget som vi pratat om.

Tror du inte att branschfolk kommer att uppfatta det som att du inte pallade trycket när du så snabbt återvänder till Bonnier?
– Så är det inte. Jag har ju tidigare visat att jag pallar trycket att starta tidningar. Jag och Anna hade helt enkelt olika syn på hur man driver en tidning.  Och det känns inte alls som jag ”kommer tillbaka”, det här är ju under en helt annan form. Det här handlar både om att utveckla affärskoncept, vårda och bredda målgrupper och attrahera annonsörer.

Vad är den stora utmaningen när upplagor faller, annonserna blir färre och tidskrifterna halkat efter på nätet?
– Det är precis som du säger. Men min utgångspunkt är att tänka journalistiskt, men de flesta etablerade tidningar skulle må bra av att tänka nytt, med samma förutsättningar som om tidningen skulle vara nystartad. Allt ändras så snabbt i dag.

Kommer du att vara knuten till Bonniers satsning på den amerikanska tidskriftsmarknaden?
– Det finns internationella inslag i uppdraget, men exakt vad vet jag inte.

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.