Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Carlsberg: Drick öl när du tränar

Publicerad: 3 September 2019, 07:19

I sin senaste kampanj, framtagen av Animal, tar sig Carlsberg an målgruppen cykelentusiaster.


De senaste åren har försäljningen av alkoholfri öl ökat lavinartat. Bara under förra året ökade den enligt Sveriges Bryggeriförbund med över 40 procent. Den ökade försäljningen tros bero på en större medvetenhet och intresse för hälsa och träning.

Parallellt med den utvecklingen har intresset för motionscykling skjutit i höjden. Förra året dubblade Svenska Cykelförbundet antalet medlemmar.

Insikten i den senaste Carlsberg-kampanjen gifter de här två intressena. Inom cykling läggs ett stort fokus vid vikt och hur mycket cykeln får väga. I kampanjen, framtagen av Animal, frågar sig Carlsberg om man inte kan unna sig att packa med ytterligare 330 gram i utbyte mot en belöning vid slutet av rundan. Probably.

– Öl och cykling är kanske inte den mest uppenbara kombinationen för gemene man, men vad passar bättre än att unna sig en kall alkoholfri öl efter ett hårt pass? Vi vill visa att en kall uppfriskande och törstsläckande alkoholfri öl kan vara en naturlig del av ett härligt träningspass. Och precis som cyklister konstant jobbar på att förbättra sin tid, jobbar vi med att hela tiden förfina vår alkoholfria öl och upplevelsen man har när man dricker den, säger Mikael Johansson, varumärkeschef på Carlsberg Sverige.

Kampanjen kommer att visas digitalt och i print under sensommaren. Carlsberg kommer även vara på plats vid cykeltävlingar och event som exempelvis Cykelvasan.

– Hur skulle ett ikoniskt varumärke som Carlsberg ta sig an ämnet "cykling"? Det är en väldigt spännande frågeställning med tanke på varumärkets omisskännliga tonalitet. Vi är helt övertygade om att vår lycraklädda målgrupp förstår och kan relatera, berättar Jakob Eriksson, Art Director på Animal.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.