Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Nyheter

Carlsberg släpper prototyp på ölflaska i papper

Publicerad: 11 Oktober 2019, 06:58

Carlsberg tar nästa kliv för att skapa världens första pappersölflaska, helt gjord i hållbar träfiber i ett långsiktigt samarbete med bland andra BillerudKorsnäs som arbetat med projektet i sex år. Flaskan går under namnet "Green Fibre Bottle".


Ämnen i artikeln:

HållbarhetCarlsbergInnovation

I juni 2013 kom den första versionen av Paper Bottle när det danska innovationsföretaget ecoXpac, som nu ägs gemensamt ägd av bland annat BillerudKorsnäs, tillverkade den första prototypen baserat på återvunnet papper.

I dag släpper Carlsberg de senaste forskningsprototyperna av "Green Fibre Bottle", världens första pappersflaska som innehåller öl. Flaskan är i första hand tillverkad av hållbar träfiber. På insidan av prototyperna finns en tunn plastfilm på insidan som består av återvunnen plast, så kallad RPET, plasten gör att flaskan kan uppfylla de standarder som krävs för att innehålla öl. Målet på sikt är att hela flaskan ska vara biobaserad. Prototyperna presenterades under C40 Worlds Mayors Summit 2019 i Köpenhamn där representanter för världens största städer träffas för att diskutera hur man kan möta klimatförändringarna.

– Vi arbetar intensivt med förpackningsinnovationer och är nöjda med de framsteg vi har gjort med Green Fibre Bottle. Även om vi ännu inte har kommit i mål, är prototyperna ett viktigt steg mot att förverkliga vår ambition att få ut Green Fibre Bottle på marknaden. Innovation tar tid och vi kommer fortsätta samarbeta med ledande experter för att övervinna tekniska utmaningar, säger Myriam Shingleton, vice president group Development på Carlsberg Group.

Carlsberg bröjade samarbetet kring Green Fibre Bottle 2015 tillsammans med ecoXpac, BillerudKorsnäs och forskare vid Danmarks Tekniske Universitet. Ur detta initiativ föddes PABOCO, Paper Bottle Company - ett joint venture mellan BillerudKorsnäs och förpackningsföretaget Alpla. Nu ansluter även The Coca-Cola Company, The Absolut Company och L'Oréal till samarbetsprogrammet inom PABOCO för att främja hållbara förpackningar och fortsätta utvecklingen av pappersflaskor.

– Utvecklingen av Green Fibre Bottle visar att den här typen av innovationer är möjliga när flera parter arbetar tillsammans. Därför är vi mycket glada över att andra likasinnade företag har anslutit sig till PABOCO. Denna typ av partnerskap där alla förenas i en ambition att skapa hållbara innovationer är det bästa sättet att åstadkomma verklig förändring, säger Myriam Shingleton i en kommentar.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.